De groei van de online reisbranche in Europa

Vorig artikel Volgend artikel
De groei van de online reisbranche in Europa

Uit cijfers van comScore is gebleken dat in april 2011 het aantal Europese bezoekers van reiswebsites 11% hoger was dan een jaar eerder. Reiswebsites zoals online tour operators, sites met informatie over bestemmingen en transport en accommodatie sites bereiken nu 44% van alle Europese internetgebruikers, dit is een groei van 5 procentpunt.

Het Verenigd Koninkrijk blijft Europees leider in deze branche met een bereik van 66,5%, dit is een stijging van 8 procentpunt vergeleken met vorig jaar. Ierland en Spanje hebben eveneens een hoog bereik met respectievelijk 58,7 en 57,3%, Nederland volgt daarna met 56,6%. Hoewel Rusland met 27,8% op dit moment het laagste bereik heeft van reiswebsites in alle 18 landen, liet het de snelste toename in aantal unieke bezoekers zien, met 41% groei over het afgelopen jaar.

Expedia Inc., dat de sitesTripAdvisor, Expedia en Hotels.com omvat, had in april 2011 met 21,7 miljoen het hoogste aantal unieke bezoekers, gevolgd door Priceline.com Inc. met 16,4 miljoen unieke bezoekers, 10% meer dan vorig jaar – de grootste stijging onder de meest populaire reiswebsites in Europa.

Priceline’s omvangrijke publiek bestaat voor een groot deel uit bezoekers van hotel reserveringssite Booking.com, die 15,8 miljoen bezoekers trok. Groupe SNCF (de Franse nationale spoorwegen) was de derde meest bezochte website in april met 9,3 miljoen bezoekers.

Top 10 reiswebsites in Europa per totaal aantal unieke bezoekers (000)
April 2011
Totale doelgroep Europa, leeftijd 15+, thuis- en werklocaties
Bron: comScore Media Metrix
Websites Totaal aantal unieke bezoekers (000) verschil in % met vorig jaar
Expedia Inc. 21.669 -4%
Priceline.com Incorporated 16.443 10%
Groupe SNCF 9.330 2%
TUI Group 8.587 2%
Ryanair 7.509 -12%
TravelAdNetwork 7.302 7%
Deutsche Bahn 6.750 1%
Travelocity 6.148 -25%
Easyjet.com 6.124 4%
Thomas Cook Group PLC 5.356 -4%


Tsjerk Kooistra, VP Sales EMEA van comScore, zal donderdag 9 juni 2011 spreken op Emerce eTravel in Amsterdam. Hij zal inzicht geven in de huidige toestand van de online reisbranche en daarbij het belang van web analytics, effectief campagne management en het meten van customer engagement toelichtenvoor retailers in de reisbranche die willen profiteren van deze groeiende industrie.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies