Ouders willen meer met kinderen over mediagebruik praten

Vorig artikel Volgend artikel
Ouders willen meer met kinderen over mediagebruik praten

Ouders geven aan uitgebreid met kinderen te praten over media en inzicht te hebben in het mediagedrag van het kind. Kinderen zelf praten slechts soms met hun ouders over media. Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard onder kinderen tussen de 8 en 12 jaar en ouders met kinderen in die leeftijdscategorie. Het onderzoek is vandaag gepresenteerd op de Mediawijsheidmarkt dat in het teken staat van media-opvoeding.

Ouders praten met kinderen vooral over: televisie nieuws, internet websites, internet spelletjes, televisie entertainment en mobieltjes. Kinderen praten met ouders vooral over: internetspelletjes, televisie, games, Hyves/Facebook en internet websites. Het percentage voor sociale media en websites is beduidend lager dan de eerste drie. Dit betekent dat er nog veel verbeterd kan worden rondom het gesprek tussen ouders en kinderen over mediagebruik.

Ouders ervaren dat ze voldoende over media praten, maar dit gaat vooral over media die zij zelf goed kennen. Kinderen ervaren het gesprek met ouders niet in die mate en geven ook andere onderwerpen aan. Daarnaast zijn kinderen zelf bewust van hun privacy op internet. Ze vinden dat niet alles zomaar gezegd mag worden op internet.

"Media zijn overal en hun maatschappelijke impact wordt groter. Om maatschappelijk mee te kunnen doen en niet buitengesloten te worden, is het belangrijk om media te kunnen vinden, begrijpen en maken. Hoe eerder mensen leren mediawijs te zijn, des te beter. Daarom is het belangrijk om bij de jeugd te beginnen. Zij pakken nieuwe media-ontwikkelingen snel op. Ouders en scholen kunnen een cruciale rol spelen om de jeugd bewust te maken hoe media werken en wat de impact kan zijn."

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies