Eli Pariser over de algoritmes van Google en Facebook

Vorig artikel Volgend artikel

Niet iedereen zal het zichzelf realiseren dat veel informatie die je via sociale netwerken en het web in het algemeen te zien krijgt speciaal is aangepast voor jou. Facebook kiest welke vrienden verschijnen in jouw nieuwsfeed en iedere keer dat je Google gebruikt voor een zoekopdracht worden de resultaten op maat gemaakt aan de hand van 57 signalen die Google over jou weet (als je ingelogd bent met een Google account zijn dat er zelfs nog meer). De reden dat ze dit doen is vanwege de enorme hoeveelheid aan informatie en content op het web. En hoewel de meeste mensen dus niet weten dat ze content zien gebaseerd op algoritmes wordt het toch gezien als iets goeds omdat ze content meer relevanter maken en de tijd die kwijt bent aan het consumeren van informatie die je niet nodig hebt minimaliseren.

Eli Pariser stelt in onderstaande video het hele algoritme verhaal ter discussie en zet je aan het denken over de manier dat sites als Facebook en Google kiezen voor het presenteren van content.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies