“De laatste trends over Linkbuilding en Social Media”

Vorig artikel Volgend artikel
“De laatste trends over Linkbuilding en Social Media”

Linkbuilding-Specialist, Linkbuilding bureau uit Hoofddorp interviewde 3 Nederlandse Linkbuilding bureaus en 4 internationale linkbuilders o.a. de internationale autoriteit van SEOmoz.org "Rand Fishkin" en 3 sprekers op hét Linkbuilding seminar van 2011 gehouden in London eind maart.

Wereldwijde SEO autoriteit "Rand Fishkin" van SEOmoz was de initiator samen met Distilled van dit internationale Linkbuilding event. Het laatste nieuws omtrent Linkbuilding & Social Media werden hier gedeeld en alle do's en don'ts van het linkbuilden en Social Media voor 2011. Linkbuilding-Specialist interviewde de volgende 7 Linkbuilding professionals:

· Rand Fishkin van www.Seomoz.org
· Carlijn van der Star van www.Ematters.nl
· Dominic Bakker van www.Socialmedia-specialist.nl
· Erick Merlo van www.Internetadvantage.nl
· Paddy Moogan & Will Critchlow van www.Distilled.co.uk
· Russ Jones van www.Virante.com

Linkbuilding is het verkrijgen van relevante links op websites die naar uw pagina linken. Linkbuilding zorgt ervoor dat uw website hoog scoort op zoektermen die uw klanten intikken bij zoekmachines, en dus voor uw (business) of organisatie van belang zijn. Linkbuilding is nog steeds één van de belangrijkste factoren om goed gevonden te worden in Google, waarbij Social Media een steeds belangrijkere factor wordt.

Linkbuilding blijft een continue proces en is nog arbeidsintensiever geworden door de opkomst van Social Media.

Conclusies
Hieronder enkele conclusies op basis van de antwoorden van de Linkbuilders:

· Linkbuilding blijft de belangrijke factor binnen de SEO-strategie, waarbij relevantie en kwaliteit van links erg belangrijk zijn.
· Linkdiversiteit is belangrijk voor een natuurlijk linkprofiel en goede rankings. Google wordt steeds slimmer in het herkennen van onnatuurlijke linkprofielen en onnatuurlijke linkpatronen, en gaat dit ook bestraffen.
· Social Media wordt steeds belangrijker als linkbuilding strategie.
· Het kopen of huren van links wordt als strategie afgeraden.

Hieronder de belangrijkste quotes en antwoorden. Sommige antwoorden zijn ten behoeve van de lengte van het artikel ingekort:

1. Welke linkbuilding trends verwacht je in de nabije toekomst?

Rand: Ik denk dat veel SEO’s hun aandacht aan het verschuiven zijn van een ‘exacte anchor text match’ naar specifieke pagina’s en zoeken meer ‘holistic links’ die domein autoriteit en authenticiteit brengen met bredere marketing waarde. Daarnaast het gebruik van social sharing platforms, met wellicht mobile/local/foto platformen zoals Instagram, Color, Zapd etc, daarnaast: syndication of content.

Carlijn: Ematters verwacht  dat het re-tweeten een grote rol zal spelen in linkbuilding, de trend voor Facebook en +1 toepassing moeten we even afwachten. Het leveren van een uniek artikel zal ook meer mee gaan spelen in een kwalitatieve linkbuildingstrategie.

Dominic: Een absolute samensmelting tussen Linkbuilding & Social Media, en het zal met traditionele linkbuilding steeds een grotere uitdaging worden om goede conversie te behalen. Het Linkbuilden wordt meer divers en arbeidsintensiever. Je zult meer relevante links en ook continue links moeten verkrijgen van meerdere bronnen. Je dient meer tijd en energie in linkbuilding te steken, omdat socials zijn opgenomen in het algoritme van Google en dus erg belangrijk zijn geworden.

Erick: Social media factoren gaan mee spelen en relevanter worden in de loop van tijd.

Paddy: Ik verwacht een samensmelting tussen traditionele marketing, pr en linkbuilden. Linkbuilden zal steeds effectiever worden op lange termijn als de focus ligt op de lange termijn.

Will: Het lijkt mij vrij duidelijk dat steeds meer inbound marketing technieken samen gaan, met name social media marketing en linkbuilding. Met het groeiende belang van sociale media, en het feit dat (goede) link building en social media dezelfde vaardigheden en technieken gebruiken, zijn dit de belangrijkste trends.

Russ: Google wordt steeds beter in het identificeren en verwijderen van websites die linkspam gebruiken als hoofdzakelijke strategie voor inkomende links. Hierdoor zullen websites continue verbetering moeten brengen om een natuurlijk linkprofiel te krijgen. Deze vorm van gericht linkbuilden zal de basis worden van succes. Virante zal continue blijven ontwikkelen aan een merkbewuste strategie, waarbij de focus ligt op gezond linkbuilden met een gezond linkprofiel.

2. Welke linkbuilding technieken en strategieën, zijn “not done” in 2011?

Rand: Gezien het feit hoe waardevol en belangrijk links zijn voor zoekmachines en traffic, denk ik niet dat veel technieken nog steeds gebruikt worden door de marketeers. Zelfs oude tactieken zoals blog commenting, profile creation, forum links en directory submissions werken nog steeds in 2011.

Carlijn: Je kunt je afvragen voor hoe lang de directory en startpagina’s nog van kracht zijn gezien de Panda update.

Dominic: In principe alle niet relevante linkbuilding, dat is altijd zo geweest en zal niet anders zijn in 2011, 2012 of verder. Gelukkig is Google nu “slimmer” en sneller geworden in het herkennen van onnatuurlijke linkbuilding patronen en het hebben van niet relevante links.

Verder uiteraard alle technieken die tegen de richtlijnen van Google zijn, maar ook linkbuilding technieken waarbij je weet dat ze zijn bedoeld om Google te manipuleren, en niet bedoeld zijn om echt je doelgroep te helpen. Ook het focussen op 1 anchortekst en het alleen maar linkbuilden op je homepage is onverstandig. Verder zijn het automatisch verkrijgen van links op duizenden directories, niet relevante sites en het kopen / huren van links.

Erick: Technieken als guest blogging, nieuws / PR en natuurlijk het bekende email contact zijn zeker nog niet over.

Paddy: Tegenwoordig is alles zo’n beetje uitgekauwd, maar er is wel een strategie die men beetje vergeten is: Branded links verkrijgen naar diepere liggende pagina’s. Dit kan heel effectief zijn, voornamelijk voor e-commerce websites.

Will: Persoonlijk ben ik het meest negatief over ‘gehuurde links’. Niet alleen komen er (naar mijn mening onacceptabele) risico’s bij kijken, ook zakelijk gezien is dit zeer onverstandig. Als je continu bezig bent met het betalen voor nieuwe links (en je concurrent doet het zelfde) wordt het snel een zero-sum game.

Russ: Wij gaan experimenteren met websites die wij zelf beheren, met alle technieken en strategieën. Dit helpt ons nieuwe methodes the identificeren die worden gebruikt door zoek-algoritmes. Blackhat technieken en spam-achtige technieken behalen vaak slechts op korte termijn succes.

3. Welke (nieuwe) linkbuilding technieken en strategieën zou je adviseren voor 2011?

Rand: Deze zijn niet echt nieuw; maar content syndication, het schrijven van artikelen (op blogs, nieuwswebsites etc) en het participeren in social media als linkbuilding technieken. Ze zijn white-hat (als je het correct doet) en ze hebben voordelen dan alleen puur op SEO basis.

Carlijn: Mix, Mix en nog eens Mix! Verbreedt de SEO strategie door social in te zetten, in plaats van alleen gebruik te maken van een traditionele linkbuilding strategie. Vergeet ook niet binnen je eigen netwerk te kijken. Ook interne linkbuilding wordt nog vaak vergeten.

Dominic: Focus op linkdiversiteit, deep linken, met ”keyword phrases” als anchor teksten, branding links (als deeplinks), inzetten van Social Media en relevante blogs. Ook eigen unieke artikelen met een backlink op autoriteiten sites kunnen goed werken. Zorg dat je unieke en waardevolle content op je site te hebt en maak het mogelijk dit te  kunnen sharen d.m.v. Socials.

Erick: Wordt betrokken in social networks en gebruik ze om te linkbuilden. Bouw een reputatie op door kennis op te doen in je vakgebied (Q&A sites). Mensen zullen naar je linken als je ze biedt wat ze zoeken.

Paddy: Dit is niet echt een nieuwe strategie; maar ik zou adviseren om bloggers aan boord te krijgen binnen je vakgebied. Zorg ervoor dat ze als ‘brand evangelist’ gaan fungeren om je bericht naar buiten te krijgen. Vraag ze ook om te bloggen op je eigen website / blog en gebruik hun bestaande netwerk van contacten.

Will: Mijn favoriete (maar eigenlijk niet echt nieuwe) strategie is linkbuilding met productteams en ontwikkelaars. Ik heb hier vaker over geschreven en gesproken, maar het is absoluut mijn favoriete manier van Linkbuilden. Slimme teams die coole dingen bouwen en goed ranken als resultaat.

Russ: Voor 2011 zouden wij willen adviseren om te focussen op ‘brand-building’ campagnes. Zoals guest blogging en het specifiek zoeken naar mogelijkheden om uw doelgroep te bereiken via links die u kunt krijgen. Uiteindelijk gaat het om kwaliteit (links) boven de kwantiteit.

4. Wat zijn the meest belangrijke SEO ranking factors in 2011?

Rand: Links zijn nog steeds een groot deel verantwoordelijk voor de ranking, maar de kwaliteit van de content (on page), user experience en social signals (met name Twitter en Facebook) zijn duidelijk factoren die steeds belangrijkere factoren worden voor SEO.

Carlijn: Pagina snelheid, unieke content, Social signalen, video’s in combinatie met transcriptpions, mobiele vindbaarheid, local search.

Dominic: Relevante linkbuilding is de belangrijkste factor. Uiteraard blijft je on-page SEO ook erg belangrijk, daarvan zijn meer dan 200 factoren, waarvan de invloed van tijd tot tijd wijzigen. Maar als wij het hebben over ranking, dan is linkbuilding de belangrijkster factor. Als je relevante en kwalitatieve linkbuilding inzet in combinatie met Social Media krijg je een 1+1=3 rankings effect.

Erick: Relevantie en originele content. Waarom? Omdat het belangrijkste doel van zoekmachines is om met relevante antwoorden te komen voor elke query. Inmiddels zijn zoekmachines erg goed in het bepalen of content relevant is of niet.

Paddy: Ik denk dat branded anchor tekst nog steeds heel belangrijk is. Daarnaast zijn social signals heel belangrijk aan het worden voor Google. Ook worden social signals gebruikt om de grote merken te identificeren boven affiliate websites.

Will
: De meest belangrijke factor is autoriteit worden binnen het vakgebied waar het bedrijf actief is. Vaak zie ik websites moeite hebben om te ranken op relevante keyword omdat ze te klein zijn en niemand kent ze.

Russ: Page titles en links. Uiteraard zijn deze factoren multi-dimensionaal en moeten op gepaste wijze worden gebruikt. Toch blijven dit nog steeds de meest krachtige ranking factoren en wij zien nog steeds geen bewijs dat dit op korte termijn gaat veranderen. Maar er zijn wel aan een aantal onderzoeken waar uit blijkt dat social factoren belangrijk worden als ranking factor, dus ik zou adviseren om dit nauw in de gaten te houden.

5. Waar zou je op moeten focussen bij Linkdiversiteit?

Rand: Ik zou niet specifiek op zoek gaan naar heel veel verschillende domeinen (overigens wel belangrijk), maar juist op een grote diversiteit van type websites. Blogs en fora kunnen behoorlijk wat links genereren, maar vergeet niet mainstream media, social sites, zakelijke / bron lijsten (en juist die van de overhead en universiteiten), partner links, links van evenementen websites etc. Een waardevol bedrijf heeft links van al deze type websites, dit is zeer waarschijnlijk ook een signal wat zoekmachines meten of gaan meten.

Carlijn: Het is van belang om te weten waar je doelgroep(en) zich bevindt op het internet en daar de juiste internet aanwezigheid te creëren. Dat betekend dat ieder bedrijf moet zorgen voor de gewone standaard linkjes zoals toonaangevende blogs en een aanwezig te zijn in diverse Twitter groepen. En daarnaast is het van belang dat niet alleen de focus op de homepagina gelegd wordt maar ook diverse pagina’s binnen je website.

Dominic: Links met “follow” en “nofollow”, met en zonder PR, links van A- B- en C-blocks, links naar je home page en deep links, branded links en anchor tekst variatie links. Links van verschillenden domeinen, bronnen, links van blogs, pers artikelen, Socials en video sites, waarbij hoe meer diversiteit en natuurlijker je backlink profiel, is hoe beter.

Erick: Je moet al hebben gedefinieerd wat jou thema is, het identificeren van keywords en wat je doelstellingen zijn binnen de markt. Als je dit hebt gedaan, dan zou je een idee moeten hebben over de link diversiteit die het best past binnen je strategie en die een positieve bijdrage geeft aan het halen van je eigen doelstellingen.

Paddy: Je moet de focus leggen op het verkrijgen van een grote diversiteit van anchor teksten, inclusief variaties van ‘branded terms’. Normale gebruikers linken niet naar je met jou exacte anchor tekst keyword, dus maak je niet druk om hier heel veel van te schrijven. Maak variaties van je keywords en zorg voor links naar dieper gelegen pagina’s om je linkprofiel zo natuurlijk mogelijk te laten zijn.

Will: Ik maak mij hier normaal gesproken niet zo druk om. Soms targeten wij links buiten de content niche omdat het vaak wat effectiever en minder verzadigd is. Toch is het zeker een belangrijke ranking factor, maar de verschillende technieken die wij normaal gesproken gebruiken leiden automatisch tot diversiteit.

Russ: Zorg er voor dat je dit hebt! Zoek de anchor tekst profiel van een organisch gegroeide website en boots hun backlink profiel na in termen van de anchor tekst. Op deze manier zal je snel patronen vinden in de percentages van de anchor teksten die gefocused zijn op core termen, brand termen en long-tails.

6. Hoe herken je een “high value link” en welke factoren en tools gebruik je hiervoor?


Rand: De data in Open Site Explorer via onze SEO toolbar  is hier best goed voor, maar ik zou ook willen adviseren om bepaalde metrics te vergelijken (zoals MozRank, page + domein authority, MozTrust etc) met hoe de target site/pagina ranked in Google’s zoekresultaten en of de site/pagina hoge kwaliteit inkomende links heeft. Samen brengen deze signalen heel veel waarde.

Carlijn: Een high value link herken je op het moment dat je hem krijgt.

Dominic: Feitelijk is elke relevante link een high value link, of kan dat uiteindelijk worden, waarbij de ene link meer “high value” is dan de ander. Dit wordt door diverse factoren bepaald, waarbij actuele linkbuilding kennis en gezond verstand, in combinatie met een aantal tools helpen zoals SEOmoz, Majestic, Linkdiagnoses, Adgooroo, Link-assitant, en Cemper, goed kunnen helpen.

Erick: Elke factor bespreken die je in het oog moet houden bij het linkbuilden zou teveel tijd kosten, maar dit zijn in mijn ogen de belangrijkste: Je kunt enorm veel tools gebruiken om tot een lijst van factoren te komen voor de link of voor de pagina, maar je moet deze factoren wel juist kunnen analyseren. Om te beginnen moet de link op een pagina komen met hoge relevantie en gerelateerde content. Daarnaast zou ik zeggen dat een high value link voor jou website er een is die een persoon kan motiveren om er op te klikken terwijl ze de pagina aan het bezoeken zijn. Als de link relevant en klikbaar is voor de gebruiker dan is hij relevant voor de zoekmachine. Vergeet ook niet: de context van de link en waar hij komt te staan op de website / pagina.

Paddy: Ik maak normaal gesproken niet zoveel tools. Meestal gebruik ik gewoon mijn instinct of een pagina het waard is om een link van te krijgen. Als ik naar een aantal metrics kijk, kijk ik als eerst wanneer Google de pagina voor het laatst heeft gecached. Ook kijk ik of de betreffende pagina ranked op het keyword waarom ik linkbuild en kijk ik naar de tekst op de pagina. Dit is een snelle manier om er zeker van te zijn dat de pagina geen penalty heeft gehad.

Will: In eerste instantie gebruik ik altijd de SEOmoz Firefox toolbar. Ik gebruik Chrome als dagelijkse browser, maar `Firefox heeft toch mijn voorkeur. Maar dat gezegd, over het algemeen gebruik ik toch het meest mijn intuïtie of de website een geschikte link-target is. De beste en de slechtste websites pik je er toch zo uit, maar alles wat daar tussen in zit is wat moeilijker te kwantificeren. Gelukkig is dit niet altijd nodig.

Russ: Kan het traffic / business generen voor je website? Is het van een relevante autoriteiten site? Virante heeft eigen instrumenten die kijkt naar een aantal factoren zoals relevantie, autoriteit en leeftijd van het aantal uitgaande links.

7. Wat is de meest effectieve manier om een link aan te vragen?


Rand: Dat is heel verschillend, er daar is geen goed antwoord voor te vinden. Ik zou zeker Geoff Kenyon's post http://www.distilled.co.uk/blog/seo/how-to-write-a-link-request-based-on-tips-from-okcupid lezen hier over.

Carlijn: Unieke content, goeie PR strategie en focus, op kwaliteit, een bedrijf dat door de markt gepercipieerd wordt dan een bedrijf die dat niet heeft.

Dominic: Netjes persoonlijk aanschrijven en de relevantie uitleggen waarom een link zou moeten worden geplaatst naar jou site. Het hebben van unieke en relevante content op je site is erg belangrijk. Dit in combinatie met een telefoontje naar de verantwoordelijke, doet het altijd goed.

Erick: Voor dat je een eigenaar benadert van de website moet je weten of je die link waarde toevoegt aan de pagina waar je hem aanvraagt (gerelateerd en bruikbaar) en waar je link het beste past. Als dit duidelijk is, benader dan de eigenaar van de website, of je dit doet via email, telefoon of een andere manier maakt niet zoveel uit.

Padyy: If its a high value link – use the phone!

Will: Ik ben nog steeds fan van traditionele PR voor de echt grote value links. Met PR, in welke vorm dan ook, hebben wij nog altijd de mooiste links gekregen. Of het nu komt door recente events die wij hebben georganiseerd, journalisten die contact opnemen of persberichten die goed worden opgepikt.

Russ: Je moet toegevoegde waarde bieden voor de persoon of het publiek van waaruit je een link aanvraagt. Niet bedelen, maar geef ze een goede reden met doelgerichte inhoud of informatie.

8. Welke datasets gebruik je om te analyseren en voor welk doel?

Rand: Ik ben uiteraard groot fan van onze Linkscape dataset! Daarnaast zou ik Tom Critchlow's aanbevelingen over social bronnen (http://www.seomoz.org/blog/how-to-track-your-social-media-strategy) en de blog van zijn broer Will - http://www.seomoz.org/blog/api-and-dataset-cheatsheet-building-quick-dirty-tools zeker lezen.

Carlijn: Ematters bekijkt de volgende variabelen om te beoordelen of een SEO campagne de gewenste resultaten genereert. Hierbij dienen de volgende vragen beantwoord te worden.
· Is de positie verbeterd?
· Is het linkprofiel kwalitatief verbeterd?
· Wat is de nieuwe Alexa Rank?
· Is er meer relevant verkeer naar de website ontstaan en converteren deze?

Dominic: Alles wat voor handen is, maar bij voorkeur; datasets van Open Site Explorer, Majestic SEO, Yahoo Sitexplorer en Linkinsight van Adgooro,  SEO Power suite, voor het vinden van relevante en kwalitatieve links, en eigen ontwikkelde software.

Erick: Onder andere: backlink profielen van concurrerende sites en het backlink profiel van de klant, zodat je deze kunt vergelijken onderling. Weet wat je concurrenten aan het doen zijn en bedenk ideeën om het beter te doen.

Paddy: Sorry not 100% sure what this means!

Will: Alles wat maar beschikbaar is gebruik ik. Wanneer wij data visualiseren gebruiken wij ook vaak publieke data die beschikbaar is van de overheid en andere overeenkomstige bronnen. Samen met API’s zijn dat mijn favoriete analyse middelen.

Russ: Wij gebruiken een behoorlijk aantal verschillende datasets! Van Google’s N-Gram data en Wikipedia dumps tot SEOMoz site-intelligence API en Majestic’s Enterprise API. Daarnaast gebruiken wij uiteraard onze eigen datasets die wij zelf ontwikkelen. Als wij beginnen voor een klant indexeren wij eerst de website en bekijken wij de on-site content, daarnaast kijken wij naar de off-site factoren, de strategie van de concurrenten en andere datasets. Betere vraag zou dan ook zijn: ‘welke datasets gebruiken jullie niet?’ Mocht je nog wat weten, laat het mij weten, dan gebruiken wij die ook.

9. Welke software gebruik je om te linkbuilden en waarom?

Rand: Naast Open Site Explorer ben ik een groot van van FollowerWonk om te zoeken naar Twitter gebruikers om te verbinden naar Boardreader om goeie discussie sites te vinden. Ontolo heeft ook uitstekende link find software.

Carlijn: Wij geloven alleen in handmatige linkbuilding, omdat dit de kwaliteit van de linkjes verhoogd en garandeert. Voor analyses en het maken rapportages gebruiken we software van derde.

Dominic: Wij linkbuilden altijd handmatig, de software die wij gebruiken is alleen voor het vinden van mogelijke links. Ontolo, Link insight van Adgooroo, Open Site explorer, Cemper, SEO Spyglass, Linkdiagnoses en Majestic. Geen van de software linkbuild automatisch, dit zou ik ook iedereen afraden. De software help alleen met het vinden van de juiste link targets. Tevens zul je elke pagina met gezond verstand moeten beoordelen, of het de moeite waard is en relevant is voor je site en je bezoekers.

Erick: Naast een aantal inhouse tools: Open Site Exploren van SeoMoz omdat het een fantastische database is en het goed werkt om backlink analyses te maken. Raven tools: hiermee beheer je makkelijk je link management. Link Research tool (door Cemper) omdat het dieper de pagina’s in gaat en geeft je veel relevante informatie.

Paddy: Ik gebruik niet echt veel software. Maar ik zou wel Buzzstream willen aanbevelen, en Ontolo is goed om link targets te vinden. Ook gebruik ik Majestic en Open Site Explorer om de backlink profile te checken. Met excel ben ik voornamelijk bezig om grote data sets te analyseren.

Will: SEOmoz tools en Majestic. Raven hebben wij ook gebruikt voor een aantal projecten en wij zijn nu Buzzstream aan het testen. Daarnaast gebruiken wij een aantal interne tools om een aantal taken te vereenvoudigen.

Russ: Wij gebruiken geen software voor link development. Geautomatiseerde methodes zijn spammy van nature en hebben een high/low risk/reward ratio.

10. Wat is de impact van de Farmer / Panda update m.b.t. linkbuilding?


Rand: Waarschijnlijk niet veel. We hebben wat analyse gemaakt pre vs. post Panda en er lijkt weinig tot geen verschil te zijn. Ik denk dat Google heeft gekeken naar de data en de ratings die gegeven zijn door hun eigen quality raters.

Carlijn: Dit heeft voor namelijk gevolgen voor de startpagina’s, directories en advertentie gerichte websites. Volgens Ematters moet de B2C markt goed opletten voor de gevolgen ervan en de B2B markt zal daar veel minder last van hebben.

Dominic: In Amerika en veel Engels spreken landen is de impact groot geweest. Met name voor de bedrijven die linkbuilding uit hebben besteed aan niet “foute” linkbuildingbureaus en ook blackhat linkbuilding technieken gebruikten, zoals content spinning, duizenden links kopen of duizenden directory aanmeldingen.

In Nederland is de Panda  up-date nog niet actief, maar dat zal zeker gebeuren, en dan zullen veel sites problemen krijgen, als zij dubieuze backlinks en of backlink patronen hebben. Ook sites die veel backlinks bezitten met weinig (unieke) content kunnen problemen gaan ondervinden. Heb je gewoon altijd op een verantwoorde manier gelinkbuild en volgens de richtlijnen van Google gewerkt dan hoef je je geen zorgen te maken.

Erick: Als je verantwoord hebt gelinkbuild de afgelopen jaren, dan zou de Panda update geen schadelijke invloed hebben gehad op je website’s rankings. Aan de andere kant, mensen die gebruik hebben gemaakt van linkfarms en andere twijfelachtige strategieën, worden nu hiermee gedwongen om te stoppen door de update. Ik zou graag iedereen willen aanmoedigen om de juiste technieken te gebruiken voor SEO.

Paddy: Ik heb geen directe impact gezien van links van farmer sites. Het betekent dat SEO’s scherper moeten zijn, want websites die worden gezien als content farms in de toekomst minder waardevol zijn als linkpartner. Het wordt dus belangrijk om link targets goed te bekijken of het geen content farms zijn.

Will: Ik geloof dat er een shake-up komt in de effectiviteit van een aantal vormen van linkbuilden zoals article syndication. Daarnaast denk ik dat we de totale invloed van de Panda herwaardering van links nog niet zichtbaar is. Het is wel duidelijk waar de techniek heen gaat, waardevolle links worden nog belangrijker en de slechte kwaliteit links worden nog minder gewaardeerd.

Russ: Focus je op het verkrijgen van links naar interne pagina’s en niet alleen vertrouwen op site authority.

Meer content

Gijs Bodenstaff

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies