Online19.02.2011

Vliegende start voor Bright’s crowdsource-project “Accept Or Decline”


vliegende-start-voor-bright-s-crowdsourc.jpg
vliegende-start-voor-bright-s-crowdsourc.jpg

Vorige week vrijdag vond in Pakhuis De Zwijger de aftrap plaats van “Accept Or Decline“, een nieuw crowdsource-project van trendmagazine Bright. Het grootschalig onderzoek moet inzichtelijk maken met welke voorwaarden gebruikers van populaire webdiensten dagelijks wel of juist niet instemmen. Bright vraagt haar lezers om gezamelijk de handen ineen te slaan en het woud aan regels om te zetten in leesbare én begrijpelijke teksten, bijgestaan door een jurist en experts uit het vak. Het officiele startschot volgde gisterenochtend en we kunnen spreken van een vliegende start!

Intussen hebben zich al meer dan 160 deelnemers voor het project gemeld en is het eerste volledige onderzoek ook al ingeleverd. De vaart zit er dus wel degelijk in. Maar er zijn nog genoeg bedrijven wiens algemene voorwaarden een scherpe blik verdienen. Zo richt het onderzoek o.a. zijn pijlen op Facebook, Apple, Twitter, Spotify, Hyves, Foursquare en het complete pakket aan diensten van Google. Op de website van het project is meer informatie te vinden.

Hoewel er over aandacht dus niet is te klagen, zijn er nog vele handjes nodig om het werk licht te maken. Meldt je dus vooral aan voor het project en laat je onderzoekend oog vallen op de voorwaarden van een dienst. Staan er dus zaken in, die mogelijk onze privacy aantasten maar ook bepalingen over garantie, aansprakelijkheid of eigendom waarvan je vermoedt dat het grote publiek dat zou willen of moeten weten dan is het de bedoeling dat je deze markeert. Al deze bevindingen worden dan nagelopen door juridische experts en alle nieuwswaardige bevindingen zullen door Bright en de mediapartners behandeld worden. Eventueel met persoonlijk commentaar van de verantwoordelijke deelnemer.

Heb je interesse om deel te nemen? Toegang tot een Google-account en voldoende analytisch vermogen en vrije tijd? Stuur dan een mail met je volledige naam naar crowd@bright.nl. De organisatie reageert vervolgens met meer details. Het onderzoek duurt nog ongeveer 2 weken. Naast de online berichtgeving neemt de organisatie een groot eindverslag in het april/mei nummer van Bright Magazine op.

Verder lezen over Crowdsourcing

Chinees techbedrijf laat gebruikers zelf nieuwe gadgets ontwerpen

Project CSX is de naam die het Chinese bedrijf ZTE heeft gegeven aan haar nieuwste project: het crowdsourcen van een nieuw mobiel product. Veel bedrijven zouden het niet aandurven om min of meer ¯\_(ツ)_/¯ als antwoor...

Mobile15.09.2016

Chinees techbedrijf laat gebruikers zelf nieuwe gadgets ontwerpen

Chinese maker ZTE gebruikt crowdsourcing voor innovatie
​Tip voor de overheid: gebruik de crowd

Internettechnologie is bij uitstek een middel om mensen met elkaar te verbinden en bij elkaar te brengen voor een gemeenschappelijk doel. Oftewel: om de crowd in stelling te brengen. Ook de overheid zou van the crowd kun...

Online29.04.2015

​Tip voor de overheid: gebruik de crowd

Crowdsuing: Het volk vs de banken

Banken onderzoeken hoe ze geld kunnen verdienen aan betaalgegevens van klanten. Informatie die potentieel goud waard is voor adverteerders. Heb je een hoog inkomen of geef je veel uit aan dure tickets en reizen, dan

Online30.10.2014

Crowdsuing: Het volk vs de banken

Crowdsourced vlees van de koe: ‘Crowd butching’

Steeds meer mensen hebben de behoefte om diervriendelijk en duurzaam geproduceerd vlees te kopen. Maar hoe weet je zeker dat je vlees echt helemaal in orde is? Via de website koopeenkoe.nl koop je samen met andere consum...

Online13.01.2014

Crowdsourced vlees van de koe: ‘Crowd butching’

Fiverr: 100 Nederlandse Facebook-likes voor minder dan 3 euro 65

Af en toe kom je op sites waar je mond weer van open valt. Fiverr.com is er zo een. Ik weet niet eens meer hoe ik er kwam, maar als je eenmaal op de site zit - voorspel ik je - wordt het erg lastig niet iets uit te probe...

Marketing23.12.2013

Fiverr: 100 Nederlandse Facebook-likes voor minder dan 3 euro 65

Transavia bedankt Facebook fans met eerste crowdsourced fanflight

Transavia heeft in samenwerking met Radio 538 een eerste fanflight georganiseerd. Deze reis is volledig samengesteld, crowdsourced dus, door Facebook-fans van Transavia en luisteraars van 538. Ze konden dus zelf hun best...

Social Media18.10.2013

Transavia bedankt Facebook fans met eerste crowdsourced fanflight

‘The golden ticket’ voor studenten: ING #Jumpstart

In 2012 won ING al de ‘Social Media Monitor 5’ en bleef hiermee verassend bedrijven als KLM en Vodafone op het gebied van Social Media inzet voor. Nu lanceert ING een Social Media campagne op het gebied van jongeren...

Social Media10.07.2013

‘The golden ticket’ voor studenten: ING #Jumpstart

OpenStreetMap gebruikt crowdsourcing in interactieve graphics

In de laatste 8 jaar is de groei van OpenStreetMap snel gegaan. De open-source kaartensite heeft meer dan 1 miljoen bijdragen die bij elkaar 21 miljoen mijl aan gedetailleerde wegen weergeven over de gehele wereld. Het i...

Online12.06.2013

OpenStreetMap gebruikt crowdsourcing in interactieve graphics