Online28.09.2010

Heeft Internet een creatieve renovatie nodig?


heeft-internet-een-creatieve-renovatie-n.jpg
heeft-internet-een-creatieve-renovatie-n.jpg

Hoewel het internet al lange tijd de toekomst van de reclame-sector wordt genoemd, is het medium er nog niet in geslaagd om zich als een branding-platform op te werpen. Aldus Brian Morrissey, mediaspecialist bij Adweek.

Hij wijst erop dat het internet vorig jaar in de VS weliswaar 22 miljard dollar reclame-inkomsten genereerde, maar 65% van dat bedrag werd gerealiseerd in de sector direct response in plaats van in branding-campagnes. Hij wijst erop dat de grote online adverteerders – zoals Scottrade, Experian en NexTag – gericht zijn op direct response, terwijl televisie met adverteerders zoals Pfizer, General Motors en Procter & Gamble vooral voor branding staat.

Wanneer er vijftien jaar wordt teruggekeken, moet er toegegeven worden dat het internet – weliswaar onbewust en onbedoeld – gecreëerd is als een medium voor direct response,” merkt Randall Rothenberg, chief executive van het IAB op. “Vele marketeers merken op dat het internet door technologie-experts werd opgebouwd, met een lay-out die een onvriendelijke omgeving heeft gevormd voor de creatieve sector“. Jeff Levick, president reclame en strategie bij het Amerikaanse internetbedrijf AOL, stelt dan ook dat de hulp van de creatieve gemeenschap moet worden ingeroepen om de beperkingen van het platform weg te werken.

Verder wordt er aan toegevoegd dat relatief weinig mensen op online reclames klikken. “Uit onderzoek van het reclame-netwerk Lotame is bovendien gebleken dat adverteerders met hoge klik-cijfers vaak omgekeerde resultaten opleveren op het gebied van branding,” merkt Adweek nog op. “Andere marketeers zeggen dat online reclame de juiste boodschap aan de juiste consument op het juiste tijdstip kan bezorgen. Maar volgens hen is er vaak de nadruk gelegd op consument en tijdstip, ten koste van de boodschap. Nick Law, een topman van het digitale bureau R/GA, voegt er aan toe dat online reclame er nog niet is in geslaagd om de rijke beleving van televisie te evenaren. Technologie wint het vaak van esthetica en creatieven vinden het internet dan ook vaak te beperkend.” Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Internet

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Google doet er steeds meer aan om cookies van derden in zijn browser Chrome uit te roeien. Dat doet het omdat het meent dat de privacy van internetgebruikers hiermee niet voldoende beschermd wordt.

Online28.12.2023

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

CU2 wordt vaak weggezet als een beetje een kansloze, eerste vorm van social media maar dat is wat ons betreft totaal onterecht. CU2 was juist een heel goede manier om contact te leggen, maar ook om je eerste stappen te z...

Online25.12.2023

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Wanneer je de afgelopen jaren door steden en dorpen reed, dan zal het je ongetwijfeld wel een keer opgevallen zijn dat er op veel plekken gegraven werd onder trottoirs en wegen. Tientallen bouwbedrijven hebben zich, en n...

Online19.12.2023

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bij
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Internetgebruik op basisscholen draagt lang niet altijd bij aan educatie, zo blijkt uit nieuwe gegevens. Anonieme cijfers vanuit de Myndr database bieden een inkijkje in het klassikale online gedrag van basisschoolgroepe...

Online15.12.2023

Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Sociale Media & Games zorgen voor veel afleiding