De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De marketeer legt de verantwoordelijkheid voor de privacy ten aanzien van (het verwerken van) persoonsgegevens bij zichzelf, het bedrijfsleven. Dit blijkt uit de meest recente Special van de DM Barometer: het onderzoek naar bestedingen en trends in dialoogmarketing van DDMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing.
Het verwerken van persoonsgegevens voor marketing staat steeds vaker ter discussie. 94% van de organisaties acht de privacywetgeving & – zelfregulering van belang bij het realiseren van marketingdoeleinden. Op de schaal van 1 tot 7 wordt het belang van privacy gemiddeld met een 6.3 gewaardeerd.
Beslissingen hieromtrent zijn veelal belegd bij de directie of de Raad van Bestuur. 79% van de organisaties heeft een compliance officer aangesteld die de processen bewaakt. Drie kwart voert interne audits uit en controleert regelmatig haar privacystatement. Ook bij het verzamelen van gegevens houdt men zich aan de wet. Zo vraagt 80% van de organisaties bij het verzamelen van e-mailadressen voor prospectiedoeleinden, toestemming op de wijze die OPTA voorschrijft.
De organisaties hechten waarde aan het Privacy Waarborg. Met dit keurmerk hebben zij een middel in handen om aan de consument te laten zien dat zij op een verantwoorde manier persoonsgegevens verwerken voor marketingdoeleinden. 63% van de organisaties geeft dit aan als belangrijkste reden om het Privacy Waarborg te voeren. ‘Be good and tell it!’ Het signaal naar de conculega’s wordt als tweede belangrijke reden aangeduid (36%).
Verder lezen over Bedrijven
Social Media16.04.2024
Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024
DC Business09.04.2024
Waar moet je op letten bij het inrichten van jouw kapsalon?
Technology28.03.2024
Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft
Gadgets07.03.2024
Nieuwe webcams van Logitech: MX Brio & MX Brio 705 for Business
DC Business29.02.2024
Expatfile vereenvoudigt FBAR-aangiftes voor Amerikanen
DC Business25.02.2024
Dit is waarom jij als ondernemer een kredietverzekering moet hebben
Online13.02.2024
Waarom een Kanban-training voor veel beroepen werkt
DC Business31.01.2024
Van zzp naar zmp: denk aan de verplichte RI&E!
Verder lezen over Privacy
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online23.01.2024
Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel
Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?Nieuws15.01.2024
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023
Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijsAdvertising10.01.2024