Privacy is verantwoordelijkheid van Nederlands bedrijfsleven

Vorig artikel Volgend artikel
Privacy is verantwoordelijkheid van Nederlands bedrijfsleven

De marketeer legt de verantwoordelijkheid voor de privacy ten aanzien van (het verwerken van) persoonsgegevens bij zichzelf, het bedrijfsleven. Dit blijkt uit de meest recente Special van de DM Barometer: het onderzoek naar bestedingen en trends in dialoogmarketing van DDMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing.

Het verwerken van persoonsgegevens voor marketing staat steeds vaker ter discussie. 94% van de organisaties acht de privacywetgeving & - zelfregulering van belang bij het realiseren van marketingdoeleinden. Op de schaal van 1 tot 7 wordt het belang van privacy gemiddeld met een 6.3 gewaardeerd.

Beslissingen hieromtrent zijn veelal belegd bij de directie of de Raad van Bestuur. 79% van de organisaties heeft een compliance officer aangesteld die de processen bewaakt. Drie kwart voert interne audits uit en controleert regelmatig haar privacystatement. Ook bij het verzamelen van gegevens houdt men zich aan de wet. Zo vraagt 80% van de organisaties bij het verzamelen van e-mailadressen voor prospectiedoeleinden, toestemming op de wijze die OPTA voorschrijft.

De organisaties hechten waarde aan het Privacy Waarborg. Met dit keurmerk hebben zij een middel in handen om aan de consument te laten zien dat zij op een verantwoorde manier persoonsgegevens verwerken voor marketingdoeleinden. 63% van de organisaties geeft dit aan als belangrijkste reden om het Privacy Waarborg te voeren. 'Be good and tell it!' Het signaal naar de conculega’s wordt als tweede belangrijke reden aangeduid (36%).

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies