Meer internet en minder tv bij jongeren

Vorig artikel Volgend artikel
Meer internet en minder tv bij jongeren

In de afgelopen jaren surfen steeds meer jongeren van 12 tot 25 jaar op het internet. Ze zitten steeds minder voor de tv. Bijna 90% van de jongeren gebruikt dagelijks internet. In 2009 had 99% van de jongeren van 12 tot 25 jaar toegang tot internet. 9 op de 10 jongeren brachten ook dagelijks tijd door op het web.

In 2005 lag dit aandeel veel lager, namelijk op 76%. Jongeren internetten vooral om te communiceren, zoals e-mailen en chatten, en voor het spelen van games en downloaden van films en muziek. Jongeren van 12 tot 25 jaar bestellen en kopen ook steeds vaker goederen, zoals kleding, sportartikelen en kaartjes voor evenementen, via het web. Dit aandeel is toegenomen van 46% in 2005 tot 70% in 2009.

Jongeren besteden dus veel tijd op het internet, waar ze bovendien veel televisieprogramma’s op elk gewenst moment kunnen bekijken. Ze zitten de afgelopen jaren dan ook steeds minder voor de buis. Het aandeel 12- tot 18-jarigen dat 10 uur per week of meer tv kijkt via een tv-toestel is gedaald van 76% in 2000 tot 62% in 2008. Het aandeel jongeren dat geen of minder dan 10 uur per week voor de tv zit, nam in dezelfde periode flink toe van 24 naar 39%. In minder sterke mate geldt deze trend ook voor de jongeren van 18 tot 25 jaar.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies