Merkwaarde Google is meer dan 114 miljard dollar

Vorig artikel Volgend artikel
Merkwaarde Google is meer dan 114 miljard dollar

Google is nog altijd het sterkste merk ter wereld, met een merkwaarde van ruim 114 miljard dollar, een waardestijging van 14% ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit de BrandZ Top100 (PDF) van Millward Brown, de lijst van de 100 sterkste en meest waardevolle merken wereldwijd.

Google wordt gevolgd door IBM (ruim 86 miljard dollar) en Apple (ruim 83 miljard dollar). Microsoft en Coca-Cola, vorig jaar nog tweede en derde op de lijst, moeten dit jaar genoegen nemen met plaats vier en vijf. De BrandZ Top 100 is de enige waardebepaling ter wereld die rekening houdt met het belang van merken voor consumenten en becijfert deze in dollars. De waarde is opgebouwd uit de financiële bijdrage van merken, de merkbijdrage vanuit de consument en een schatting van de merkgroei.

De BrandZ database bevat informatie over duizenden merken in meer dan dertig landen. Daarvoor worden jaarlijks vele (dit jaar meer dan één miljoen) mensen ondervraagd.

Prominente rol voor technologie en mobiele telefonie

Technologiemerken zijn sterk vertegenwoordigd in de top 100. Er staan zeventien merken in de lijst en de eerste vier posities worden door technologiemerken Google, IBM, Apple en Microsoft ingenomen. Waar vele andere categorieën in het afgelopen jaar merkwaarde verloren, won deze sector 6%. Nieuw in de lijst is social media merk Facebook, met een merkwaarde van 5,5 miljard dollar.

Ook de dertien aanbieders van mobiele telefonie in de top 100 vormen een belangrijke groep. China Mobile staat op plaats acht (ruim 52 miljard dollar). Vodafone, dat in Nederland ook een belangrijke positie inneemt, staat op de tiende plaats met een merkwaarde van ruim 44 miljard dollar en is daarmee Europa’s meest waardevolle merk.

Rob van Benthem, Account Director bij Millward Brown, zegt: “In het afgelopen jaar is de totaalwaarde van de top 100 gestegen met zo’n vier procent en in de afgelopen vijf jaar is dit zelfs meer dan veertig procent. Hoewel vele merkcategorieën onder invloed van de economische crisis aan merkwaarde moesten inleveren, wordt de totaalwaarde hoog gehouden door sterke categorieën als technologie en mobiele telefonie. Automerken vormen de grootste groep dalers: hun merkwaarde daalde vijftien procent.

Nederlandse bedrijven in de lijst. Dit jaar staat Shell, met een merkwaarde van ruim vijftien miljard dollar op de veertigste plaats in de wereldwijde lijst. Als enkel gekeken wordt gekeken naar de ranking in Europa, neemt Shell de negende plaats in. Douwe Egberts staat niet in de top 100, maar neemt wel de zesde plaats in op de lijst van merken met de grootste brand contribution: de tweede peiler van de BrandZ score. Het gaat hier om de kracht van het merk onder consumenten. Het Nederlandse biermerk Heineken tenslotte, is de nummer drie op de lijst van meest waardevolle biermerken wereldwijd.

De hele top 100 ziet er als volgt uit:

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies