Contentsites presteren beter dan reclamenetwerken

Vorig artikel Volgend artikel
Contentsites presteren beter dan reclamenetwerken

Contentsites presteren op reclamegebied beter dan online reclamenetwerken of webportals, zowel op het gebied van merkherkenning, associatie met de reclameboodschap, merkenvoorkeur als aankoopintentie. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Amerikaanse Online Publishers Association.

Daarbij wordt opgemerkt dat contentsites zoals USAToday.com of Discovery.com op gebied van merkimpact en advertentie-efficiëntie beter presteren dan het gemiddelde van de totale internetsector en reclamenetwerken of webportals. Bovendien stellen de onderzoekers dat reclamenetwerken bij de leeftijdscategorie tussen 18-34 jaar zelfs een negatieve impact hebben op de aankoopintentie en er ook niet in slagen om de merkenvoorkeur te stimuleren.

"De prestaties van de online reclamenetwerken zijn teruggevallen tot een niveau waarop ze aan de adverteerder geen significante stijging in de aankoopintentie meer te bieden hebben," merkt Pam Horan, president van de Online Publishers Association, op tegenover het magazine Online Media Daily. "Adverteren op een reclamenetwerk zal een merkcampagne wellicht geen grote baten meer bijbrengen." De onderzoekers voegen er aan toe dat de meest populaire online reclame-formats duidelijk betere resultaten opleverden op de contentsites. Ook video-reclames lieten volgens de Online Publishers Association betere resultaten optekenen, vooral op het gebied van aankoopintentie, herkenning van de reclame en associatie met de reclameboodschap.

Er wordt aan toegevoegd dat de consument ook sneller geneigd is om in te spelen op interactieve reclames op contentsites, met een grotere impact op de merkherkenning, associatie, merkvoorkeur en aankoopintentie. "Wanneer gekeken wordt naar economische sectoren, blijken vooral reclames voor consumptiegoederen, entertainment en telecom opmerkelijk beter te presteren op contentsites dan het gemiddelde van de totale internetsector," aldus Online Media Daily. "Uit een afzonderlijk onderzoek van het bureau Advertiser Perceptions blijkt dat 52% van de Amerikaanse reclamebureaus en marketeers van plan is om dit jaar meer te investeren in contentsites, terwijl slechts 35% van plan zei te zijn om grotere budgetten te besteden aan reclamenetwerken." Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies