6 Managementlessen van Google

Vorig artikel Volgend artikel
6 Managementlessen van Google

Een groep werknemers van Google heeft inzage gegeven in een aantal managementpraktijken die binnen de technologiegroep worden gehanteerd en die hen in staat heeft gesteld diensten als Gmail, Google Talk en Google Buzz te creëren en te optimaliseren.

Hoewel deze werknemers volop successen hebben geboekt, hebben ze uiteraard ook mislukkingen gekend. Hun raadgevingen zijn nuttig voor elke organisatie, die bereid is de manier waarop wordt gewerkt te veranderen. Poynter Online bundelde die wijsheid in zes bruikbare tips:

  1. Streef naar een doel, zelfs wanneer je niet weet hoe het te bereiken. De mensen die meewerkten aan de creatie van Gmail hadden er geen idee van hoe ze de 3 doelstellingen -nultolerantie voor spam, een gebruikerservaring vergelijkbaar met die van desktop mailapplicaties en een dienst die het overbodig maakte om berichten te verwijderen- konden bereiken. ‘We zullen het doen, en anders zullen we sterven terwijl we ons doel proberen te realiseren.' 

  2. Creëer een cultuur waarbinnen zaken worden afgehandeld. Wanneer iemand wegvalt, kunnen de anderen diens werk gelijk verderzetten. Mensen zitten in open ruimtes, onnatuurlijk dicht bij elkaar. Ze kunnen communiceren zonder hun stoel te verlaten. Geen e-mails, geen IM (instant messaging), gewoon doen. Geen regelmatige meetings waarin mensen vertellen wat ze hebben gedaan, maar wel demonstraties wanneer zaken klaar zijn. ‘Het gaat over wat je doet, niet over wat je zegt te zullen gaan doen'.

  3. Scherm je werknemers af voor negatieve invloeden van buitenaf. Managers, niet werknemers moeten ideeën van buitenaf evalueren en al dan niet doorspelen aan hun ondergeschikten, want zulke invloeden kunnen werknemers van hun doel afleiden of doen afwijken.

  4. Laat werknemers actie ondernemen op hun eigen ideeën. Al wie een idee heeft moet dat kunnen uitwerken. De ‘undo send', een functie die toelaat een mail waarover je spijt hebt binnen de vijf seconden terug te roepen, werd ontwikkeld door een Japanse Googler die vond dat zo'n functie noodzakelijk was en ze dan zelf heeft ontwikkeld.

  5. Beschadig de huidige gebruikerservaring niet door het eindeloos toevoegen van nieuwe functies. Bescherm wat goed is tegen wat mogelijk minder goed is.

  6. Overcommuniceer met je gebruikers (klanten) zodat je weet hoe ze tegenover veranderingen staan. Dit is een punt waar Google faalde. Toen Google Buzz werd gelanceerd had het de reactie van de gebruikers met betrekking tot de privacy volledig fout ingeschat. Google heeft niet de gewoonte mensen te informeren over op til zijnde nieuwigheden, maar daar kan nu wel eens verandering in komen. Via
Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies