PhoCusWright @ITB en Bloggers Summit Berlijn

Vorig artikel Volgend artikel
PhoCusWright @ITB en Bloggers Summit Berlijn

ITB Berlin is met 160.000m2 beursvloer, meer dan 11.000 standhouders en 180.000 bezoekers de grootste reisbeurs wereldwijd. Geen wonder dat PhoCusWright, dé marktonderzoeker in de reisbranche, hier kamp op slaat voor haar Europese conferentie. De line-up van sprekers was zeer internationaal en indrukwekkend, van Bing Travel director tot Google Spanje MD, van Expedia president tot Lonely planet CEO. Hierbij de 2 dagen in vogelvlucht.

PhoCusWright CEO Philip Wolf trapt af met zijn versie van de chaostheorie: Chaos calls: navigating the new. De spelers in het umfelt die deze 5 ballen in de lucht weten te houden, hebben de grootste kans te winnen.

1. Disparate Devices & Channels (de toenemende hoeveelheid apparaten, platforms en communities die de consument gebruikt kan een oldschool adverteerder tot waanzin drijven. Ook wel het splinternet genoemd).
2. Strains on Search (de Google flux, personalized en realtime search ondergraaft de SEO strategie van gister). 
3. Tapping New Travelers (het zoek- en koopgedrag van opkomende markten is wezenlijk anders dan dat van gevestigde markten).
4. See Me, Hear Me, Touch Me (de touchscreen opkomst vraagt om nieuwe interfaces).
5. Significant Surprise (nieuwe spelers die uit het niets lijken te komen).

Langs start gaan
Gene Quinn, Chairman, PhoCusWright en CEO van nieuw travelblog Tnooz ondervroeg 4 investeerders. Wat is nu belangrijk om vreemd kapitaal aan te trekken? Groei, terugkerende inkomsten, winstmarges cq. ebitda, lange termijn contracten en vooral een onderscheidend product. Zekerheid is nu belangrijk, liever consolideren dan risico lopen met inversteringen in nieuwe technologie en businessmodellen. Er zijn 600.000 hotels wereldwijd die boekingen genereren over vaak vele schakels: online reserveringensites, GDS, inventory managers, SEA, metasearch, reviewsites, etc. Consolidatie is een zekerheid in 2010. Reden dat deTravelport beursgang nog niet gelukt is heeft niets met de markt te maken, maar met wantrouwen in een 'overleveraged' bedrijf. Voorbeeld van een succesvolle overname om het productaanbod te verbeteren is Expedia's aankoop van Venere. Op dit moment zijn meer dan 10 reisreuzen bezig met een beursgang of overname, waaronder Kayak die zichzelf met $60M in offline heeft opgepompt.

Bing groeit 37% in slechts 9 maanden
Een groei in de US van 8,4% naar 11,5%(PDF) is natuurlijk een gigantische winst voor het Chineese woord 'uw magnetron maaltijd is klaar'. Global Director and Head of Business Development van Bing Travel, Krista Pappas gaf 5 punten mee om succesvol te zijn in de volgens Philip Wolf 'door chaos geplaagde wereld': 
• Authenticiteit (Million dollar homepage werkte maar 1 keer).
• Meten en optimaliseren (zie Tripadvisor's lijsten en SEO waarde).
• Wees sociaal (voorbeeld Starbucks, of betaal per tweet aan Ryan Seacrest van American Idol).
• Wees opportunistisch en reactief (voorbeeld @aplusk met weddenschap met Oprah en Larry King).
• Ad is content kan zijn (Burgerking's actie om te defrienden tegen een tegoedbon).

Bing's visual search is hun antwoord op 'de 10 blauwe linkjes' (het woord 'Google' voor Pappas is als 'Voldemort' voor Potter), al zie ik niet in hoe dit sneller relevante resultaten gaat bieden. Ook werd pijnlijk duidelijk waarom er met screenshots werd gewerkt ipv realtime demo, omdat de hotel en vluchten metasearch nog niet voor de Europeese markt beschikbaar is. Met enige trots werd medegedeeld dat Bing werkt met 3 maandelijkse releases, bij ons bedrijf ben ik 3 wekelijks gewend. Op mijn vragen via Twitter wanneer dit gaat gebeuren en hoe ze Bing Travel (voorheen Farecast) positioneren tegenover Ciao Travel (ook overgenomen door MS) kwam helaas geen antwoord (ik ga hier achteraan). Via bronnen binnen MS weet ik dat er gewerkt wordt aan een Europees verkoopkanaal. To be continued.

Metasearch is hot

Rick Seaney, CEO van Farecompare (Amerikaanse bootstrapped metasearcher) begon met een marktverdeling in type vergelijker: hij kreeg vragen op zich afgevuurd van de CEO 'talk-backers' van concurrenten Swoodoo en Skyscanner. Er komen steeds meer vergelijkingssites bij waarbij het verschil voor consumenten vaak niet duidelijk is. Er zijn keystroke savers (bookingwiz.com), metasearchers (zoals LookingForBooking in NL en Kayak.com) en Online Travel Agents.

Belangrijk voor een goede metasearcher is:
• Snelheid, elke halve seconde winst levert 2-4% conversiewinst op
• Filtering mbv Ajax levert 10-20% conversiewinst op
Saillante details: 
• Farecompare zal aan mobiele gebruikers direct vliegtickets verkopen ipv doorsturen naar de site van de maatschappij. Dit omdat zo weinig maatschappijen mobile op orde hebben.
• Farecompare heeft 120 Twitter accounts waaronder http://twitter.com/flyfromlax, die elk vele duizenden volgers hebben. Perfect voor realtime search en nog relevant ook, want je volgt de airport waar je bij in de buurt woont. Goed voor SEO!

What's new with Google? 
Helemaal niets. Het  verhaal van Javier González-Soria, Managing Director Google Travel Spain, blonk uit in clichés over klantcentraal denken, meten=weten en dat Youtube de 2e zoekmachine ter wereld is. Uitspraak "Google is not going to compete in the travel vertical" baarde opzien, daar de verrijkte Google maps stadspagina duidelijk een stap in die richting is, om maar te zwijgen over de uitspraken van Schmidt in 2009. 
 
What's new with Expedia?
David Roche, President hotels.com en Venere.com, gaf uiterst beheerst en weloverwogen antwoord op de vragen van de PhoCusWright CEO. Over Booking.com's 'channel approach' (ze waren de eerste in de reisbranche die SEO goed toepasten) was hij uiterst complimenteus, in de US is Hotwire concurrerend maar in Europa hebben ze geen direct antwoord op het van oorsprong Nederlandse succesverhaal. Mijn bescheiden mening is dat ze de nummer 1 positie aan Booking.com laten en voor de overige 10 links in Google gaan. De integratie van Venere en Hotels.com in het concern betekent dat de klant sinds kort in Expedia een hybride model voorgeschoteld krijgt: een keuze tussen direct afrekenen of pas in het hotel. De resultaten hiervan noemde Roche positief.

Bloggers Summit: Using Social Media to Boost the Bottom Line

De Woensdag was bloggers dag, met 2 panel sessies en een open discussie.

De eerste sessie was o.a. met Neerlands trost Guido van den Elshout (@happyhotelier blogger en eigenaar Haagsche suites).

Hoe kun je als bedrijf actief zijn in social media en tegelijkertijd geld verdienen?

Vraag je allereerst af wat je bedrijfsstrategie en doelstellingen zijn en hoe social media hieraan kan bijdragen (of niet, als je geen waarde kan toevoegen, meng je dan niet!). Verder is het pionieren en niet erg meetbaar. Het medium is in ieder geval erg geschikt om de wensen van de klant te achterhalen.

Interessante hypothese van @yenlee (president van semantische reis-zoekmachine Uptake, voorheen GM van Yahoo Travel): Google en Bing proberen het realtime effect uit social te halen, om de beste deal vindbaar te maken. Yen heeft overigens zijn PR bureau aan de kant gezet, zelf social media inzetten werkt veel beter.
Op de vraag wie er binnen het bedrijf verantwoordelijk moet zijn voor social kwamen veel antwoorden.

Volgens de zaal: 70% Marketing afdeling, 16% PR afdeling, 14% Social Media afdeling. Panel zegt de CEO, met als voorbeeld Bill Mariott die dik in de zeventig nog aan het bloggen is geslagen. 

Bloggers Summit: Brand management, Fighting Fires and Finding Fans through Social Media

Veel bedrijven maken een twitter account aan en beginnen meteen te reageren op alles en iedereen. Tip: ga eerst eens luisteren wat er over je bedrijf gezegd wordt. Reageer niet op 'privé gesprekken'. Wanneer er dan een brandje is, bijvoorbeeld een volslanke meneer met meer dan een miljoen volgers die van boord wordt gezet, kun je snel reageren. De cultuur binnen South West Airlines is toegespitst op social media (zie rappende steward), de reactie op kevin Smits was goed, maar te laat. Bij United Airlines hadden ze geen social media disaster plan, wanneer er dan een gitaar breekt van een country zanger, heb je de poppen aan het dansen. Doordat deze video erg geestig is, heeft het meer dan 8  miljoen views. Een correcte afhandeling was geweest om direct met een geestige video te reageren. Uiteindelijk hebben ze 2 gitaren voor hem gekocht, maar dit is niet opgepakt in de media. Tijdens de discussie noemde ik op twitter @jetblue, die daarop binnen minuten reageerden. Een voorbeeld van hoe het ook kan, maar zij werken dan ook met een dedicated twitter team van 6. Voor meer informatie over zie de presentatie van Jorg Ruis, onlang op een DDMA bijeenkomst.   

Je kunt een selectie van de tweets van PhoCusWright en Bloggers summit teruglezen. Helaas heb ik een paar presentaties gemist, Yen Lee heeft op dag 1 wel alles meegekregen en een geestige blogpost geschreven.

Meer content

Wouter Blok

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies