Een eerste omzetdaling in de geschiedenis van de Amerikaanse e-commerce

Vorig artikel Volgend artikel
Een eerste omzetdaling in de geschiedenis  van de Amerikaanse e-commerce

De omzet van de Amerikaanse e-commerce is het voorbije jaar met 2 % gedaald tot $ 209,6 miljard. Dat blijkt uit cijfers van ComScore. Het is de eerste keer in de geschiedenis dat de sector een daling moet incasseren.

Volgens analisten van het bureau ChoiceStream zou één van de oorzaken van de terugval mogelijk gezocht moeten worden in de tegenvallende prestaties van online productaanbevelingen. Daarbij zei 59% van de consumenten dat de productaanbevelingen op de websites van retailers onvoldoende van kwaliteit waren. Hetgeen opmerkelijk is omdat een jaar eerder slechts 45% van de consumenten geklaagd over gebrekkige productaanbevelingen, die niet overeen zouden stemmen met hun eigen behoeftes of inferieure producten naar voor schuiven.

Onder meer de e-commerce van de reissector werd het voorbije jaar zwaar getroffen. Daar werd een achteruitgang met 5% tot $79,8 miljard opgetekend. De retailsector bleef daarentegen nagenoeg gelijk op $ 129,8 miljard. Voor het grootste gedeelte van het voorbije decennium kende de Amerikaanse retail nochtans een jaarlijkse groei van ongeveer 20%, maar twee jaar geleden viel die omzetgroei terug tot 6%. Dat was meteen de eerste keer dat er slechts van een ééncijferige groei kon worden gesproken. De meeste maanden van het voorbije jaar werd nog een groei opgetekend, maar in juli werd er plots een omzetdaling van 6% gemeld. De twee laatste maanden van het voorbije jaar werd er echter opnieuw een groei opgetekend, met 3% in november en 6% in december.

De verbeterende resultaten van de laatste twee maanden van vorig jaar stemmen volgens ComScore tot optimisme voor het nieuwe jaar. Daarbij wordt erop gewezen dat de tien sterkste dagen van het voorbije jaar voor de Amerikaanse e-commerce in november en december vielen. Hoewel het voorbije jaar met een negatief groeicijfer werd afgesloten, hebben een aantal sectoren toch nog een groei laten optekenen. In de sector van boeken en magazines werd een groei met 12% opgetekend, gedreven door prijskortingen en talloze bestsellers. Op de tweede plaats staat computer-software (7%), gevolgd door sport en fitness (6%) en juwelen en horloges (4%). Andere groeisectoren waren videogames en consoles (3%), consumentenelektronica (3%) en computers (1%). Via Express

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies