New York Times klaar voor online betaalmodel

Vorig artikel Volgend artikel
New York Times klaar voor online betaalmodel

Na maanden van overleg tussen uitgevers en redacteurs, is de Amerikaanse krant The New York Times klaar om details over haar nieuwe betaalmodel aan te kondigen. Zo is te lezen in de New York magazine.

De krant zal een aantal artikels gratis blijven publiceren ten behoeve van toevallige bezoekers. Maar wie regelmatig de krant raadpleegt zal daarvoor moeten betalen. De Amerikaanse krant heeft volgens insiders gekozen voor het metered model van de Britse krant Financial Times. Daar kunnen onregelmatige bezoekers 1 artikel per maand lezen, terwijl geregistreerde niet-betalende bezoekers de kans krijgen 10 artikels te raadplegen. Betalende bezoekers kunnen kiezen voor 2 formules: één die 3,59 dollar per week kost; een andere voor 5,75 dollar per week.

Met de combinatie van die modellen hoopt ook The New York Times haar dagelijkse 20 miljoen unieke bezoekers te kunnen behouden.

De discussie omtrent het betalen voor nieuws is alweer een tijdje bezig. Omdat de inkomsten uit advertenties teruglopen, overwegen de meeste uitgevers geld te vragen voor online content. Internetgebruikers zijn echter gewend om kosteloos toegang te krijgen. Mediabedrijven en kranten zetten al jarenlang publicaties gratis op internet.

Walter Isaacson, voormalig hoofdredacteur van Time, meent dat online advertentie-inkomsten nooit adequaat zullen zijn om de daling van de printomzet op te vangen. Daarom is een betaalmodel nodig. The New York Times zal de details over haar betaalmodel eind januari aankondigen, maar lezers zullen waarschijnlijk nog wele ven gratis van de krant kunnen genieten. Via

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies