De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
90% van de Europese internetgebruikers gaat wekelijks online op zoek naar informatie; 60% doet dat zelfs dagelijks. Bij de meeste zoekopdrachten probeert men informatie te vinden over hobby’s, persoonlijke interesses en algemeen nieuws. Het internet wordt ook vaak gebruikt om informatie op te zoeken over producten, diensten en merken in het algemeen. Dat blijkt uit het MC DC-rapport (Marketers & Consumers, Digital & Connected), dat werd gevoerd in 16 Europese landen, in samenwerking met IAB Europe. De online enquête werd bij 32.000 internetgebruikers (15+) in 16 landen gevoerd.
Zoekmachines spelen een belangrijke rol in elke stap van het aankoopproces: 59% van de internetgebruikers gaat minstens wekelijks op zoek naar producten of diensten die ze willen kopen.
Maar surfers zijn ongeduldig. Ze willen niet door meerdere pagina’s met zoekresultaten bladeren en zijn veeleisend wanneer ze met zoekmachines werken. Ze verwachten dat de meest relevante zoekresultaten bovenaan in de lijst te vinden zijn, aangezien 41% het na de eerste 10 zoekresultaten al voor bekeken houdt en 7 op de 10 opgeeft nadat ze 20 zoekresultaten hebben bekeken.
Consumenten hebben heel wat connecties en een veel ruimer arsenaal van tools ter beschikking in de fases vóór de aankoop. Het enorme aantal websites met consumentenbeoordelingen bewijst dat e-commerce meer “we-commerce” is geworden. Zo kunnen consumenten alternatieve merken tegen elkaar afwegen voordat ze een product aankopen. Dit fenomeen heeft duidelijk een invloed op het koopgedrag van de consument. Doorheen de verschillende productcategorieën gaan meer dan 4 op 10 consumenten op zoek naar informatie over merken en producten via vergelijkingswebsites en sites met beoordelingen van specialisten en van gebruikers.
De P2P-economie houdt in dat consumenten zaken doen met andere consumenten via het World Wide Web, de grootste markt ooit. In de afgelopen 12 maanden (zomer 2008 – zomer 2009) heeft 32 % van de Europese internetgebruikers iets aan een andere internetgebruiker verkocht via zoekertjessites of veilingsites. 14 % heeft in het afgelopen jaar zelfs 4 of meer items online verkocht.
Verder lezen over Online Shop
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Online27.03.2024
5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen
Online14.03.2024
Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Online25.01.2024
Klarna komt met abonnement op…. betalen?
Online18.12.2023
CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen
Verder lezen over Zoekmachine
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search19.01.2024
Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%
Advertising28.12.2023
Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?
Dit kan je eraan doen!Online11.12.2023
Je kunt straks eenvoudiger je favoriete zoekmachine kiezen in Chrome
Google bereidt 'DMA'-aanpassingen Chrome browser voorSearch11.12.2023
Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs
Online06.12.2023
Jaaroverzicht Marktplaats: ook in 2023 scoort ‘gratis’ met 55,5 miljoen zoekopdrachten
Maar ook Vermeer & VanMoofSearch31.10.2023
Google wilde Search App standaard in iOS integreren
CEO van Google moest getuigen in de antitrust zaakSearch19.10.2023