De wereld van de nieuwe journalistiek

Vorig artikel Volgend artikel

Een Chinese video, waarin de nachtelijke ruzie tussen Tiger Woods en diens echtgenote in beeld wordt gebracht -en waarin wordt gesuggereerd hoe de vork misschien wel aan de steel zat- is online een grote hit geworden.

Welkom in de nieuwe wereld van de 'maybe' journalistiek. De beste gok op hoe het nieuws zou geweest kunnen zijn, samengevat in een videospelletje en geserveerd op een bedje van pure vermoedens. De video is een productie van Next Media, een bedrijfje uit Hong Kong dat ook roddelkranten zoals de Apple Daily uitgeeft en dagelijks zo’n 20 geanimeerde video's produceert, waarvan het gros lokale thema's belichten.

Het gaat om filmpjes waarbij gebeurtenissen worden in beeld gebracht die door niemand zijn gezien en waarin de redactie naar de waarheid gist. Soms worden er ook echte acteurs gebruikt.  Dat het concept aanslaat bewijst de Woods-saga, die sinds vorige week enkel op YouTube meer dan 2 miljoen keer is bekeken.

De video's bevatten vaak een grote dosis speculaties, maar dat lijkt het grote publiek niet te storen; integendeel, want steeds meer mensen kijken. Volgens Daisy Li van Next Media, die de scripts van de video's opstelt, wordt telkens opnieuw getracht de waarheid te achterhalen op basis van rapporten en berichten die op het web en in kranten zijn verschenen. Li wijt een groot deel van het succes aan de aversie die jongeren tegen het lezen van kranten hebben. Ze kijken liever naar filmpjes, zegt ze. Via

Meer content

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blogidea Factory, de online uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Stylecowboys, Carrepublic & Eatly. Behalve...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies