Online18.11.2009

Murdoch zet eerste stap, betalen voor Times Online


murdoch-zet-eerste-stap-betalen-voor-tim.jpg
murdoch-zet-eerste-stap-betalen-voor-tim.jpg

De Britse krant The Times introduceert de komende lente een betaalmodel, waarbij bezoekers 0,90 pond of 1 euro zullen moeten betalen voor een dagpas van 24 uur.

Dat is indien de bezoeker niet over een jaarabonnement beschikt. Uitgever van de krant, James Harding, heeft dit gisteren bekendgemaakt op de jaarlijkse conferentie van de Society of Editors in Londen. De maatregel zal dus ingaan zes maanden nadat News Corp.-topman Rupert Murdoch bekend heeft gemaakt dat de tijd van gratis nieuws voorbij is. The Times en The Sunday Times worden de eerste Britse kranten die onder een betaalmodel komen.

Wij willen een einde maken aan ‘de gratis cultuur’. We hebben gezien wat die cultuur in de muziekwereld heeft aangericht en we kunnen als onderneming en als maatschappij niet zitten wachten tot dat ook in de nieuwssector gebeurt“, aldus Harding. Murdoch besliste een tijd geleden om al zijn kranten betalend te maken, toen hij zag dat de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal succesvol was met een betaalmodel. Hij verwacht dat binnen de twee jaar de inkomsten uit zijn online kranten de verliezen in de printsector zullen compenseren.

Vorige maand lanceerde News Corp al het initiatief Times+, dat abonnees voor 55 pond (60 euro) toegang geeft tot exclusieve diensten zoals filmvertoningen, gesprekken met nieuwsmakers en voorpublicaties. Ook The Guardian werkt aan een soortgelijke aanbieding.

Mathias, Döpfner, de CEO van het Duitse mediaconcern Axel Springer (Bild), maakte zich vorige week tijdens het Monaco Media Forum nog sterk dat consumenten voor kwaliteitsnieuws zullen betalen. Hij sprak daarbij over financieel nieuws, sport, lokaal nieuws, sex, porno en misdaad; zaken waarin de consument van oudsher geïnteresseerd is. “Mensen betalen al 100 jaar lang voor dat soort informatie, waarom zou dat vandaag niet meer het geval zijn. Blijkbaar denken alleen de webcommunisten daar anders over,” aldus de topman van Springer.

Hij wees er ook op dat vele traditionele nieuwsmedia vandaag liever zelfmoord plegen dan te wachten op de dood, omdat ze er niet in slagen een aantrekkelijk aanbod voor de consument samen te stellen. Hij denkt dat een gemengd gratis-betaalmodel in de toekomst het meeste kans maakt, indien de uitgevers er in slagen hun nieuwsaanbod aantrekkelijk te maken. Via