Start-up jaagt op gekopieerde content

Vorig artikel Volgend artikel
Start-up jaagt op gekopieerde content

Een krantenartikel wordt gemiddeld elf maal in zijn geheel en zonder toelating door andere sites overgenomen.

Dat blijkt uit een studie van Attributor, een Amerikaanse start-up die een software heeft ontwikkeld die uitgevers in staat moet stellen om een deel van de publiciteitsinkomsten die andere sites met bij hen zonder toelating overgenomen artikels genereren, te recupereren. Attributor onderzocht ook trafficdata en concludeerde dat artikelen door vijfmaal zoveel mensen op piraatsites worden gelezen als op de site van de originele uitgever zelf. Amerikaanse uitgevers verliezen jaarlijks 250 miljoen dollar door het ongeoorloofd kopiëren van hun werk.

Attributor krijgt het niet makkelijk om zijn software aan de man te krijgen. Het heeft daarvoor de collaboratie van grote advertentienetwerken als Google en Yahoo nodig en die stellen zich voorlopig nog terughoudend op.

Tot het zover is hebben een aantal uitgeverijen en nieuwsagentschappen (The New York Times Co, The Washington Post Co, Hearst, Condé Nast en Reuters) al een samenwerking met Attributor gesloten. Zij krijgen nu dagelijks informatie geeft over welke sites welke artikels zonder toelating overnemen. Hoe ze daarna deze sites zullen aanpakken is nog een open vraag. ‘We willen duidelijk maken dat piraterij een ‘big issue' is en dat de schaal waarop wordt gekopieerd enorm is. Daarna trekken we naar de advertentienetwerken,' aldus Attributor- CEO Jim Pitkow in The New York Times.

Pitkow is enthousiast over zijn concept. ‘De originele uitgeverijen recupereren geld dat hen vandaag ontgaat, terwijl kleinere sites via dit retributiesysteem op een legale manier content kunnen overnemen. Ook de advertentienetwerken varen er wel bij. Zij kunnen hun advertenties doorplaatsen op sites waar tot op vandaag illegale content staat.' Google en Yahoo wensen voorlopig niet op het voorstel van Attributor te reageren. Zij wijzen er op dat ze de uitgeverijen al bijstaan door advertenties te verwijderen op webpagina's met ongeautoriseerd materiaal.

Meer content

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies