Wie, wat, waar en hoe?

Vorig artikel Volgend artikel
Wie, wat, waar en hoe?

Internet is als informatievoorziening uiteraard erg actueel. Nieuwsberichten worden ieder ogenblik gepubliceerd en niet veel later komen ze in de grote stroom van info die Google voor je uitspuugt.

Maar sinds een klein jaar is er weer sprake van een nieuwe trend met betrekking tot het internet, het ‘realtime web’. Een ontwikkeling die op gang gebracht lijkt te zijn door Twitter en die laat zien dat er blijkbaar een vraag is naar nóg snellere informatie voorziening.

Twitter is/was dus trendzetter van een doorlopende stroom van informatie. Al snel blijkt dat andere sociale websites heil zien in het ‘realtime’ karakter van Twitter. Allereerst gooide facebook zijn hele concept op de schop om alles van je vrienden chronologisch te kunnen weergeven. Wat zijn ze aan het doen, waar hangen ze uit en hebben ze al via hun mobiel foto’s geplaatst?

De laatste ontwikkeling vinden we hier in Nederland dichter bij huis. Ons Nederlandse sociale stokpaardje Hyves heeft met veel bombarie een publieke ‘wie, wat, waar lijst’ gepubliceerd. Een grote lijst waar continu een stroom aan informatie bij komt met de ‘wie wat waars’ van Hyves leden. Daarnaast kan de gebruiker met een zoekbalk gericht volgen wat mensen over een bepaald onderwerp, merk, persoon of plaatsnaam vinden.

Met die keywords kunnen hyvers ook nog een gadget aan hun eigen pagina toevoegen, waar bijvoorbeeld alleen berichten over hun favoriete merk de revue passeren.

Maar naast het feit dat er door het ‘realtime web’ een grote stroom van informatie voor de consument is, ontstaat er ook een nieuwe uitdaging voor bedrijven. Want waar moet je nu als bedrijf op inspringen en hoe blijf je alles monitoren? Wil je alles wel monitoren?

Grote kans dat de informatiestroom te groot wordt voor een bedrijf. Belangrijk is om van tevoren te weten waar op gelet gaat worden, zodat je aan de hand van herkenning en filteren de juiste input uit het realtime web haalt.

Het wordt dus een uitdaging om bruikbare info te filteren uit de massa informatie die om de paar minuten, in ongeveer 140 tekens, op je af komen. Daarnaast is het ook nog een uitdaging om zelf als zender te fungeren in deze informatiestroom. Gaat het personeel twitteren? Houden we het dan zakelijk of mogen ook persoonlijke boodschappen verspreid worden? Nog belangrijker is letten op wat je schrijft, voor je het weet heb je een ‘Boekestijntje’  aan je broek hangen.

Maar voor het realtime web geldt eigenlijk met alle ontwikkelingen op het web van de afgelopen jaren; Spring in het diepe en kijk in hoeverre je mee kunt komen in de stroming.

Dus bij deze:

Wie; CreatAd
Wat; Startup van de Maand op Dutchcowboys.nl
Waar; Achter de computer op ons kantoor in Utrecht
       
En nu snel posten op DC, twitter, hyves en facebook. Kijken wie dan dit artikel uit de informatiestroom weet te vissen...


CreatAd
www.creatad.com

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies