Online18.05.2009

Gemengd betaalmodel kan internetuitgever redden?


gemengd-betaalmodel-kan-internetuitgever.jpg
gemengd-betaalmodel-kan-internetuitgever.jpg

Dat de meeste kranten het niet makkelijk hebben is al langer bekend, maar cijfers uit een onderzoek van het Pew Research Centre geven voor het eerst een duidelijk beeld van de veranderde kijk-, luister,- en leesgewoonten.

Het aantal Amerikanen dat de vorige dag naar het radionieuws heeft geluisterd is sinds 1994 gedaald van 47 tot 35%. Kranten doen het nog slechter want daar daalde het aantal respondenten dat de dag ervoor een krant in handen kreeg van 58 naar 34%. Het aantal Amerikanen dat naar de vooravondnieuwsbulletins van een van de drie grote Amerikaanse tv-zenders (ABC, CBS en NBC) kijkt is van 30% begin jaren negentig gezakt tot 16% vandaag.

Ondertussen neemt het kabel- en internetpubliek toe en is het aantal mensen dat zijn nieuws via internet krijgt sinds 2001 ongeveer verdrievoudigd.

Er is dus steeds meer nieuws toegankelijk voor steeds meer mensen. Maar met name de online modellen van de gedrukte media blijken dodelijk. Met advertenties alleen haalt niemand het en de roep om betalende online content wordt ook steeds luider. Maar toch zegt 77% niet te willen betalen voor online informatie. Consumenten laten in een PwC-onderzoek weten dat ze zullen blijven opteren voor gratis alternatieven van betalende websites wanneer beide van ongeveer gelijke kwaliteit zijn of wanneer de kwaliteit van de gratisversie voor hen voldoet.

Toch wordt hét model van de toekomst meer dan waarschijnlijk een gemengd model, waarbij de grote, algemene nieuwsitems ‘gratis‘ zullen blijven en voor gespecialiseerde en niche-items zal moeten worden betaald. Met andere woorden: het wegwerpnieuws blijft gratis; de droge, intellectuele items worden betalend.

Vorige week bracht The Wall Street Journal gratis berichtgeving over de varkensgriep, de nieuwe ‘Star Trek‘-film en een artikel over autodistributeurs die hun wagens aan de straatstenen niet kwijtraken. Een artikel over de lobby-uitgaven van een aantal managers bij Lockheed Martin was, net als informatie over een pensioenplan bij Cigna Corporation, enkel tegen betaling te lezen.

Verder zullen er een aantal lucratieve betalende nieuwsniches ontstaan in bijvoorbeeld de financiële, beurs- en sportberichtgeving. De uitdaging voor alle uitgevers zal dus zijn om betalende kwaliteitscontent te produceren met steeds minder gekwalificeerde journalisten, nu de afgelopen twee jaar zowat 15% van deze laatste groep als gevolg van de immer terugvallende inkomsten door zijn werkgever werd ontslagen.

Via: The EconomistFinancial TimesBelgiancowboys

Verder lezen over Internet

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Google doet er steeds meer aan om cookies van derden in zijn browser Chrome uit te roeien. Dat doet het omdat het meent dat de privacy van internetgebruikers hiermee niet voldoende beschermd wordt.

Online28.12.2023

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

CU2 wordt vaak weggezet als een beetje een kansloze, eerste vorm van social media maar dat is wat ons betreft totaal onterecht. CU2 was juist een heel goede manier om contact te leggen, maar ook om je eerste stappen te z...

Online25.12.2023

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Wanneer je de afgelopen jaren door steden en dorpen reed, dan zal het je ongetwijfeld wel een keer opgevallen zijn dat er op veel plekken gegraven werd onder trottoirs en wegen. Tientallen bouwbedrijven hebben zich, en n...

Online19.12.2023

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bij
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Internetgebruik op basisscholen draagt lang niet altijd bij aan educatie, zo blijkt uit nieuwe gegevens. Anonieme cijfers vanuit de Myndr database bieden een inkijkje in het klassikale online gedrag van basisschoolgroepe...

Online15.12.2023

Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Sociale Media & Games zorgen voor veel afleiding