Online15.05.2009

De bende van Mountain View


de-bende-van-mountain-view.jpg
de-bende-van-mountain-view.jpg

Terwijl de internetwereld in bewondering pelgrimages organiseert naar Mountain View, installeren Google en hun handlangers hier -niet langzaam maar wel zeker- Big Brother op aarde. Weinigen stellen zich daar vragen bij en niemand ontsnapt. Wie op Google Maps ‘Jean-Marie Pfaff’ intypt, krijgt na een paar seconden een luchtfoto van diens eigendom in Brasschaat te zien. Ik permitteer me het voorbeeld van de heer Pfaff omdat deze tot sandwichman gedegradeerde wereldvoetballer zijn privacy samen met zijn ziel al een aantal jaren geleden bij VTM in Vilvoorde achterliet. Maar typt u misschien eens uw eigen naam in…

Hoe lang duurt het nog voordat alles wat we doen en laten door bedrijven wordt getraceerd en voor commerciële en andere doeleinden wordt misbruikt? Een Brusselaar die online een artikel over Sevilla leest en de prijzen van Riojawijn vergelijkt, zal eerder een advertentie van Iberia dan een van Alitalia voorgeschoteld krijgen. Dat is niet eens zo moeilijk want Google weet meer over ons dan onze eigen levenspartners. Via meer dan 50 applicaties heeft dit zoekmonster (‘Don’t be evil’) toegang tot onze mails, onze agenda, onze interesses, onze documenten, onze kredietkaartnummers, onze vragen, onze reisbestemmingen en toont het nu ook aan wie dat maar wil wie we zijn, waar we wonen en waar we werken.

Het Amerikaanse bedrijf Sense Networks volgt ons door middel van de signalen die onze gsm’s uitzenden. Op het eerste zicht lijkt deze informatie niet meer op te leveren dan een aantal stippen op een kromme lijn, maar door hun bewegingen te analyseren kunnen mensen beter worden geidentificeerd. Naargelang de plaats waar een gsm de nacht doorbrengt kan berekend worden wat het gemiddelde gezinsinkomen of de gemiddelde waarde van een vastgoedeigendom in die buurt is. Maar ook de gsm’s die wekelijks een paar uur op andere locaties verblijven leveren nuttige informatie op. Vooral als die plaats een golfclub, een bioscoop of een fitnessruimte blijkt te zijn. Stippen die veelal dezelfde trajecten afleggen krijgen eenzelfde kleur toegekend. En die kleuren worden doelgroepen voor marketeers, die de eigenaars van deze gsm’s aan de hand van deze informatie met grotere nauwkeurigheid en gerichter kunnen gaan bewerken. Hetzelfde geldt voor Google Latitude, een programma dat in februari in 27 landen is gelanceerd en mensen met zogenaamde smartphones hun locatie laat delen met vrienden… en met Google. Een soortgelijke mobiele applicatie op Facebook is ondertussen al 25 miljoen keer gedownload. Nokia wil mensen gaan analyseren gebaseerd op de foto’s die ze met hun mobieltje nemen en doorsturen.

Maar Facebook – een sociaal netwerk dat dermate populair is dat Britse werkgevers er dagelijks naar schatting 150 miljoen Pond aan niet-gewerkte uren bij inschieten- blijkt ook een encyclopedie voor criminelen. Toch zijn vooral de gebruikers zelf daar de oorzaak van: de hoeveelheid privé-informatie die de gemiddelde Facebook-gebruiker zonder enige schroom op het net gooit, grenst aan het onwaarschijnlijke. En niet enkel Facebook kijkt mee.  De Computer Crime Unit maakt melding van een toenemend aantal inbraken in huizen waarvan de eigenaar op Facebook heeft gemeld dat hij op reis is. Criminelen gebruiken informatie die ze zich via de sociale netwerksites toeëigenen om zich via telefoon of e-mail voor iemand anders uit te geven.

Ook de bedrijfswereld ontsnapt niet aan Big Brother. In zijn boek ‘The Numerati’ vertelt Business Week-journalist Stephen Baker hoe een bedrijf uit San Francisco een softwareprogramma ontwikkelde waarmee werknemers kunnen worden geëvalueerd op basis van de e-mails die ze verzenden. Mensen wiens mails regelmatig binnen het bedrijf circuleren, worden door het programma als ‘mensen met ideeën’ gecatalogeerd, terwijl zij die de mails doen circuleren al gauw het etiket ‘netwerkers’ krijgen opgeplakt. Ook al deze mensen krijgen kleuren toegekend. Donkere kleuren staan voor actieve, effectieve mensen. Lichte kleuren staan voor … het soort werknemer dat je liever kwijt dan rijk bent.

IBM berekende onlangs dat haar IT-consultants die regelmatig met hun manager e-mailen maandelijks 1.000 dollar meer omzet genereren dan het gemiddelde, Wie met meerdere managers tegelijkertijd communiceert, maar dat wel op een minder regelmatige basis doet, brengt 88 dollar minder binnen. Interessante informatie, die ongetwijfeld haar nut zal bewijzen bij een volgende ontslagronde.

Ook de toekomst is veelbelovend: Michele Covell en Shumeet Baluja, twee researchers bij Google, presenteerden in 2006 in Athene op een conferentie over interactieve televisie een ‘white paper’ over ‘home activity recognition’, waarin wordt omschreven hoe door middel van audio-identificatietechnologie het geluid van een televisie in een huiskamer kan worden ontleed en geïdentificeerd, waarna gepersonaliseerde internetcontent naar de computer van de tv-kijker kan worden verstuurd.

Zijn bovenstaande zaken angstaanjagend, dan is ons gedrag dat des te meer. Privacy-activisten preken in de woestijn zolang wij -als door hondsdolheid geslagen-  deze gigantische machines blijven voeden, zonder ons vragen te stellen en voor onze rechten te strijden. Rechten die we maar al te graag afstaan in ruil voor compensaties. Online privacy wordt door veel internetgebruikers als een koopwaar bestempeld. Hoe hoger de beloning hoe meer  bereid we zijn om persoonlijke informatie ter beschikking te stellen.

Hoe we met privacy moeten omgaan is natuurlijk ook iets van de overheid. Maar daar groeit ondanks alle goede bedoelingen de achterstand in kennis met de maand. Eigenlijk doet ze niet eens meer mee. Belgische burgers worden al door minstens honderdduizend camera’s bespied en zitten ook al in duizenden databanken.

In zijn roman ‘1984′ schetst de Britse auteur George Orwell een beeld van een maatschappij die volledig door de overheid wordt gedomineerd en waarin de enkeling ten onder gaat in een volkomen kansloze strijd tegen een totalitair bewind. Het is een bittere satire op een systeem dat een perfecte greep op het doen en laten van zijn onderdanen heeft. Orwell vergiste zich evenwel, want niet de overheid, maar een aantal privé-bedrijven beheerst vandaag dat  systeem. Eén van de vele propagandaslogans die al door Orwell’s totalitaire partij werd gebruikt heeft echter niets aan waarheid ingeboet: ‘Onwetendheid is kracht’. Een slogan die zo in het Google-hoofdkwartier in Mountain View zou kunnen zijn bedacht.

Wie alsnog zijn gegevens van het internet wil halen rest voorlopig geen andere oplossing dan ‘even Google bellen’.  Good luck!

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Verder lezen over Privacy

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

In een brief aan het Amerikaanse ministerie van justitie claimt de Amerikaanse senator Ron Wyden dat buitenlandse overheidsfunctionarissen smartphone gebruikers bespieden via pushmeldingen die zij van apps op hun telefoo...

Mobile07.12.2023

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?