Techbedrijven kunnen leren van Amazon

Vorig artikel Volgend artikel
Techbedrijven kunnen leren van Amazon

"Wie laatst lacht, lacht het best" en dat geldt allezins voor Amazon.com CEO Jeff Bezos. Zes jaar geleden, toen Amazon nog in de opstartfase zat, kreeg hij bakken kritiek over zich heen omdat hij 2,8 miljard dollar schulden maakte om Amazon's gebruikersinterface "zo intiütief te maken tot op het punt dat hij bijna volledig natuurlijk aanvoelde".

Toen de interface eenmaal af was, begonnen investeerders Bezos' ontslag te eisen, omdat hij omzetgroei belangrijker vond dan winstmarges. Bezos haalde ondertussen gelijk en kan nu makkelijk zeggen: "Ik heb het jullie gezegd". Hij legde de kortetermijnwinst naast zich neer en bouwde een grote en loyale klantenbasis op.

Omdat die klanten ook gewoon blijven kopen is Amazon straks virtueel schuldenvrij. Het is dan ook geen toeval dat het Amazon-aandeel dit jaar al 26% hoger klom.

Wat dit bedrijf voor mekaar kreeg in het slechtste economische klimaat van de afgelopen 75 jaar, houdt dan ook een belangrijke les in voor alle technologiebedrijven: "Ontwikkel een duidelijke visie en wijk er niet van af. Het is een moeilijke weg om te volgen, maar hij is wel simpel."

Via Express & CNNMoney

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies