Online03.01.2009

Oorlogsverslaggeving 2.0


oorlogsverslaggeving-2-0.jpg
oorlogsverslaggeving-2-0.jpg

Ik verwonder me persoonlijk al een tijdje over de telkens extremere marketingcampagnes van onze overheid, wanneer het gaat om het rekruteren van jongeren voor een baan bij defensie. Werd de nadruk eerder gelegd op persoonlijke ontwikkeling, tegenwoordig zijn we via stoere jongeren die wel of niet ‘geschikt’ zijn voor defensie zelfs al aangekomen bij een directe uitnodiging om je baan te verhuizen naar bijvoorbeeld Afghanistan. Ik heb soms sterke twijfels bij de manier waarop de in dit geval erg jonge doelgroep, die zich toch al kenmerkt door twijfel over wat te doen met hun jonge leven, en daardoor voortdurend verkeerde keuzes maakt, wordt aangespoord om te kiezen voor een baan waarbij de kans groot is dat ze naar een oorlogsgebied gestuurd worden zonder te weten wat ze daar moeten gaan doen.

Vandaag las ik in de opinie-bijlage van het NRC een heel interessant artikel geschreven door Prof. dr. Henri Beunders en Jelena Buljac (Erasmus Universiteit). En voor alle duidelijkheid; ik weet dat ik hier niet schrijf voor een politiek blog; het artikel gaat over de tegenstellingen tussen oude en nieuwe journalistiek :-).

Onder de titel “Bijna elke oorlog kent zijn verrassingen” schreven de heer Beunders en mevrouw Buljac een scherp opiniestuk over de berichtgeving vanuit Uruzgan, en het verschil tussen het geluid van de reguliere journalistiek en de persoonlijke weblogs van militairen. Mijn interpretatie van het artikel is dat het hier ten eerste gaat om een aanklacht tegen de gevestigde media; “De reguliere journalistiek moet zich onafhankelijker opstellen tegenover Defensie, de balans in de berichtgeving over heel Afghanistan moet beter.” Een stelling die ik persoonlijk onderschrijf, en die niet alleen betrekking heeft op de zogenaamde ‘traditionele media’. Zie bijvoorbeeld de ingenieuze wijze van ‘doelgroeptargeting’ waarvoor GeenStijl momenteel ingeschakeld wordt. De communicatiestrateeg die zijn geld verdiend met het ‘marketen’ van onze aanwezigheid in Uruzgan heeft z’n huiswerk goed gedaan. Volgens de schrijvers heeft “Defensie nog zelden zo’n groot en succesvol mediaoffensief gevoerd om de publieke opinie aan de goede kant te houden over deze van aanvang aan politiek omstreden missie. Iedereen is welkom in Kamp Holland, van de kwaliteitsmedia tot Arnon Grunberg, Stan Huygens Journaal, de Viva en GeenStijl. En ze komen allemaal – het zijn er intussen vele honderden geweest – want het is immers een geheel verzorgde, gratis trip.”

Dat de mediastrategie van Defensie zijn vruchten afwerpt blijkt aldus Beunders en Buljac uit “de voor Nederland opmerkelijke stijging van de waardering voor ‘onze jongens’. Het aantal Nederlanders dat trots is op de eigen militairen is gestegen van 49 procent in augustus 2006 tot 66 procent in mei 2008.” Fascinerend, vind ik zelf. Het doet me direct denken aan de fantastische boekverfilming ‘Wag the Dog’ van Barry Levinson, waarin het Amerikaanse volk massaal om de tuin geleid wordt door communicatie adviseur Conrad Brean (Robert De Niro).

De ontwikkeling die ook beschreven wordt in het artikel, en die voor ‘ons interactieven’ het meest interessant is, is dat ondanks de gekleurde berichtgeving door het professionele journaille, we toch dagelijks kunnen lezen hoe het er werkelijk aan toe gaat aan het front, namelijk door de weblogs van honderden militairen! Op hun Waarbenjijpuntnu’s, Hyves’ en Facebooken, maar ook op Condoleance.nl, wanneer weer een jonge militair gesneuveld is schrijven zij dagelijks hoe zij zelf denken over hun missie en werkzaamheden. Voorheen was deze vorm van communicatie niet mogelijk door de gebrekkige faciliteiten die de Nederlandse militairen hadden tijdens eerdere missies. Maar -hoe ironisch- juist om een verblijf in Afghanistan voor Nederlandse jongeren aantrekkelijker te maken, is er voor de Nederlandse Task Force Uruzgan speciaal een satelliet gereserveerd door Amerika, opdat de Nederlanders zo vaak ze wilden contact konden hebben met familie en (Hyves-)vrienden. “De gevolgen van deze permanente satellietverbinding zou leiden tot een nieuwe communicatierevolutie op het slagveld: de laptoppende militair als ongecontroleerde journalist”, aldus Beunders en Buljac.

“Op waarbenjij.nu verschenen tot medio 2008 ruim 1.400 berichten van militairen in Uruzgan. Die dagboeknotities variëren sterk, van onschuldig – „Ik ben vandaag voornamelijk bezig geweest met munitie tellen” en ernstig – „Ik zit nog steeds in een zware dip” of „We willen naar huis!” – tot kritisch: „Ik zag een Afghaan in de bosjes zijn behoefte doen. Het liefst schiet ik een kogel dwars door zijn tulband heen, maar in plaats daarvan moet ik controleren of hij geen bermbom naast zijn behoefte heeft neergelegd”.

Behalve een interessante politieke discussie hebben we hier dus ook een schoolvoorbeeld van de noodzaak tot slim en efficiënt Online Reputatiemanagement. Want ondanks dat hier dor Defensie op een voor Nederland revolutionaire wijze met de media wordt omgegaan, wordt men wellicht dus toch ingehaald door de ontwikkelingen en de eigen goede bedoelingen; bespaar je kosten noch moeite om de journalisten mooie verhalen te laten schrijven, kan tegelijkertijd de hele wereld lezen dat ‘onze jongens’ in Uruzgan zelf helemaal niet het idee hebben dat ze zulk goed werk aan het doen zijn!

Gevolg: “Tegenover de groeiende trots op de militairen staan andere cijfers: het percentage Nederlanders dat de missie verantwoord vindt daalde in mei 2008 naar 27 procent, het percentage dat denkt dat de missie zal bijdragen aan de wederopbouw daalde van 55 procent naar 21 procent.” Aiiii…

Verder lezen over Overheid

Meer flitspalen bij spoorwegovergangen

Naar aanleiding van een succesvolle proef met twee flitspalen bij spoorwegovergangen heeft ProRail besloten dat ze de komende maanden en jaren nog meer spoorwegovergangen van flitspalen gaan voorzien. En dat is een goede...

Nieuws17.01.2024

Meer flitspalen bij spoorwegovergangen

Geslaagde pilot krijgt een vervolg
​Zoveel subsidie krijg je in 2024 voor een elektrische auto

Overweeg je een elektrische auto te kopen in 2024? Dan kun je rekenen op subsidie van de overheid. De subsidiepot is nu geopend en hierin zit 58 miljoen euro. Je kunt hiervan 2950 euro aanvragen als je een elektrische au...

Automotive10.01.2024

​Zoveel subsidie krijg je in 2024 voor een elektrische auto

De subsidiepot is nu geopend
Duitsland schrapt subsidie voor EV’s

In Nederland gaat het potje waaruit de aanschafsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s betaald wordt, dit jaar niet leeg. Dat komt vooral doordat potentiële EV-kopers aan het twijfelen geraakt zijn vanweg...

Automotive20.12.2023

Duitsland schrapt subsidie voor EV’s

UPDATE: Drie fabrikanten blijven deze maand de volledige subsidie betalen
Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

In een brief aan het Amerikaanse ministerie van justitie claimt de Amerikaanse senator Ron Wyden dat buitenlandse overheidsfunctionarissen smartphone gebruikers bespieden via pushmeldingen die zij van apps op hun telefoo...

Mobile07.12.2023

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online

Het zal niemand ontgaan dat we met zijn allen opnieuw naar de stembus moeten gaan. De vervroegde Tweede Kamerverkiezing vindt plaats op 22 november 2023. De laatste Tweede Kamerverkiezing vond plaats op 17 maart 2021. To...

Technology25.10.2023

Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online

Aanschafsubsidie voor EV’s ligt te wachten

De afgelopen twee jaar was het een kwestie van een paar weken (2021) of maanden (2022) voordat de beschikbare aanschafsubsidie (SEPP) voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s al volledig opgesoupeerd was. Dit jaar i...

Automotive18.09.2023

Aanschafsubsidie voor EV’s ligt te wachten

​Een nieuw tijdperk voor boetes in de privacy wereld

De Europese Data Protection Board (EDPB), het samenwerkingsverband van Europese privacy toezichthouders, heeft nieuwe regels geïmplementeerd voor het berekenen van boetes voor bedrijven die de Algemene Verordening Gegev...

Online24.07.2023

​Een nieuw tijdperk voor boetes in de privacy wereld

gelijke regels voor de berekening van AVG-boetes
Moet er een social media-richtlijn komen voor de overheid?

Weet jij waar je je lokale politie kunt vinden op social media? Is het Twitter, is het Facebook, TikTok misschien? Of je gemeente, of de Belastingdienst? Waar de overheid meestal vrij bureaucratisch in elkaar zit met dui...

Social Media17.07.2023

Moet er een social media-richtlijn komen voor de overheid?

Verder lezen over Weblog

WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon

De EU wil graag dat apps wat minder eenkennig worden. Daarom kun je straks ook WhatsApps lezen in andere apps dan WhatsApp, en andersom. WordPress doet vrolijk mee. Het gigantische blogplatform heeft nu versie 1.0.0 van...

Online19.09.2023

WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon

But first, fediverse.
WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten

Heb je een eigen reisblog, een receptensite of een nieuwssite over social media? Wat je ook maar doet op WordPress, de kans is groot dat het je goed uitkomt dat er een Twitter-integratie is. Hierdoor kunnen posts die wor...

Social Media02.05.2023

WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

Het maakt niet uit of je een bedrijf hebt of een eigen, persoonlijk blog: zodra je een website runt, wil je dat er traffic komt. Dat komt er zeker niet alleen maar door op social media naar je pagina te verwijzen of een...

Search13.03.2023

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

​Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken

Wix, een wereldwijd SaaS platform voor het creëren, beheren en uitbreiden van een online aanwezigheid, kondigde eind vorige maand de lancering aan van de toegankelijkheid wizard. Wix gebruikers hebben daarmee nu een sta...

Online01.06.2021

​Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken

Core Web Vitals update: dit moet je weten!

Gebruikerservaring gaat een steeds grotere rol spelen binnen het online landschap. Daarom heeft Google in 2021 een update op de planning staan om de ‘site-vitaliteit’ op te nemen als rankingfactor. Google zal dit zes...

Search24.09.2020

Core Web Vitals update: dit moet je weten!

Met deze basis marketingmiddelen scoor jij altijd!

Wil jij jouw lokaal op de kaart zetten? Dan is het goed om meer naamsbekendheid op te bouwen. Goede marketing is hierbij een must. Er zijn een aantal componenten binnen marketing die je kunt optimaliseren en waarmee je a...

DC Business31.07.2020

Met deze basis marketingmiddelen scoor jij altijd!

Nederlandse lokale nieuwsorganisaties krijgen steun van Google’s noodfonds

Google Nederland gaat zo’n 70 lokale nieuwsorganisaties in Nederland van een bijdrage voorzien vanuit het speciale noodfonds dat vorige maand is opgezet. Ook lokale nieuwsorganisaties worden namelijk hard getroffen doo...

Nieuws08.06.2020

Nederlandse lokale nieuwsorganisaties krijgen steun van Google’s noodfonds

​Starten als ondernemer? Deze 5 businesses begin je zónder geld!

Een van de grootste voordelen van de internetgeneratie is het opheffen van beperkingen om een bedrijf te starten. Iedereen met een computer kan in feite direct aan de slag – geen startkapitaal vereist. We hebben vijf o...

DC Business10.01.2020

​Starten als ondernemer? Deze 5 businesses begin je zónder geld!