Sinterklaas breekt online record

Vorig artikel Volgend artikel
Sinterklaas breekt online record

De Sinterklaasomzet breekt dit jaar alle records. In de afgelopen 3 weken is er online voor 170,3 miljoen euro aan Sinterklaascadeaus verkocht. Dat is 31% meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Dat blijkt uit een online enquête gehouden onder de ruim 950 leden van Thuiswinkel.org. De leden van Thuiswinkel.org vertegenwoordigen zo’n 80% van de online verkopen van Sinterklaasproducten in Nederland.

De meest verkochte producten zijn speelgoed, boeken, home-entertainment (games), dvd’s en consumentenelektronica als digitale camera’s, mobiele telefoons en laptops. Maar ook kleding en weekendtrips scoren dit jaar goed.

Opvallend is het sterke aantal nieuwe kopers van Sinterklaascadeaus op internet. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: "Dit jaar zijn er naar verwachting 1,2 miljoen mensen die voor het eerst op internet Sinterklaascadeaus gekocht hebben. Daarnaast kopen nu al meer dan 8 miljoen mensen online producten en diensten en zien we dat met name tijdens Sinterklaas veel consumenten op zoek zijn naar gemak en een goede prijs-kwaliteitverhouding. Juist internet lijkt in deze moeilijke economische tijden gemak gekoppeld aan goede prijs/kwaliteit, te kunnen bieden."

Top 5 online Sinterklaas 2008

1. Nintendo Wii/DS
2. Apple iPod/iPhone
3. Dvd Het paard van Sinterklaas
4. Digitale camera
5. Mobiele telefoon

De omzetstijging voor online Sinterklaasproducten zou betekenen dat Sinterklaas naar schatting zo’n 10 procent van zijn inkopen via internet bestelt, waarmee een nieuw record wordt behaald. Dat Sinterklaas zijn weg naar internet heeft gevonden, staat nu wel vast. De goedheiligman gaat met zijn tijd mee.

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies