Online06.11.2008

24 uur per dag online bereikbaar


24-uur-per-dag-online-bereikbaar.jpg
24-uur-per-dag-online-bereikbaar.jpg

De werknemer van 2025 is 24 uur per dag wereldwijd online bereikbaar, heeft een brede basiskennis, beheerst het Engels mondeling en schriftelijk, opereert op basis van gelijkwaardigheid en bedient vaak meerdere opdrachtgevers. Dat zijn een aantal stellingen waar Management Team 3 experts over liet discussiëren.

Paul de Beer, bijzonder hoogleraar arbeidsverhoudingen aan de Universiteit van Amsterdam, denkt dat werknemers in 2025 ondanks de opkomst van thuiswerken toch grotendeels naar kantoor zullen gaan. Werken op kantoor voorziet kennelijk in een sociaal-emotionele behoefte.

Hans Leentjes, algemeen directeur van Manpower Nederland, voorziet dat werknemers meer ruimte en zelfstandigheid krijgen. Geborgenheid blijft voor werknemers een belangrijk element, maar die geborgenheid krijgt een vluchtiger karakter.

Hans van der Steen, directeur arbeidsvoorwaarden bij AWVN, waarschuwt werkgevers dat ze hun houding tegenover werknemers moeten veranderen. In 2025 werkt de mondige ‘self conscious hyper individual professional’ (chip) voor diverse opdrachtgevers tegelijk en daardoor moeten werkgevers beschikken over scherpte, kwaliteit en leiderschap om loyaliteit af te dwingen. Het management moet versterkt sturen op output.

Bron: Management Team