Grootste webwinkels vormen de Twinkle100

Vorig artikel Volgend artikel
Grootste webwinkels vormen de Twinkle100

Op 30 september aanstaande worden de honderd grootste webwinkels in Nederland bekend gemaakt: De Twinkle100, welke tijdens de Thuiswinkel Update wordt uitgereikt, wordt de top van de Nederlandse online retailers breed uitgemeten.

Twinkle heeft de gegevens door middel van een eigen onderzoek verzameld; de uitkomst is nog een verrassing voor alle partijen.

De Amerikaanse equivalent van Twinkle, Internet Retailer, maakt jaarlijks een Top 500.

"Onze Nederlandse ranking is daarmee vergelijkbaar", aldus Paul Petermeijer, initiatiefnemer van deze ‘hall of fame’. "We hebben uitgezocht wat de online omzet van de Nederlandse webwinkels over 2007 is en wie dus de grootste webshop heeft. A hell of a job, al is het alleen maar omdat een deel van deze organisaties hun cijfers niet bekend wil maken."

De retailers zijn vooraf op de hoogte gebracht, maar weten nog niet op welke plek ze uitkomen. "We hebben alle betrokken retailers hun omzetcijfers voorgelegd en gevraagd deze naar waarheid bij te stellen. Dit komt de betrouwbaarheid van de ranking ten goede", reageert Petermeijer.
 
De eerste editie van de Twinkle100 geeft niet alleen inzicht in de omzet van de webshops, maar laat ook informatie zien over aantallen unieke bezoekers, betalingsmogelijkheden, services en wie met welke leverancier samenwerkt. Deze top honderd draagt zo bij aan de transparantie van de branche. Petermeijer: "Internetverkoop is nog een jonge branche die vol in ontwikkeling is. Klanten zijn steeds kritischer en letten ook op bijvoorbeeld de uitgebreidheid van betalingsmogelijkheden. Door de Twinkle100 hopen we de transparantie van de branche te verbeteren."

De Twinkle100 bestaat uit onder andere start-ups, pure players en retailers bekend uit de winkelstraat. Behalve leveranciers van producten nemen ook dienstenaanbieders uit de reisbranche en de financiële dienstverlening een grote plaats in. Wehkamp.nl, Otto.nl en Bol.com zijn voor de hand liggende kanshebbers maar ook merken die voorheen offline werkten zoals Hema en KLM hebben tegenwoordig hoge online verkoopcijfers.

Overigens zijn de webshops uit de top 100 samen verantwoordelijk zijn voor maar liefst 3,9 miljard euro in Nederland.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Behalve...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies