Price voorspelt

Vorig artikel Volgend artikel
1103299400groei

Internet is de komende jaren de sterkst groeiende sector in het medialandschap aldus PricewaterhouseCoopers (PwC). De groei is vooral te danken aan de stijgende advertentie-inkomsten. PwC voorspelt dat die tussen 2004 en 2008 met ruim 25 procent per jaar zullen toenemen. In 2003 bedroegen de inkomsten uit advertenties 40 miljoen euro. "Wij verwachten dat zij zullen stijgen tot 125 miljoen in 2008", aldus J. Middelweerd van PwC. "Dit betekent een gemiddelde inkomstengroei van 25,6 procent per jaar tot 2008."

Middelweerd wijst erop dat consumenten steeds vaker internet gebruiken om artikelen te kopen en informatie te zoeken. Dat heeft zijn invloed op de inkomsten uit advertenties, aldus PwC. Door de verdergaande overgang van de goedkopere inbelservice naar het duurdere, maar snellere breedband internet, zullen de uitgaven van het internetgebruik gemiddeld met 11,8 procent stijgen tot 2008.

PwC verwacht voor die periode in de televisiesector een jaarlijkse omzetstijging van 5,7 procent. Bij de radio bedraagt die 5,5 procent. Uitgeverijen moeten het volgens het onderzoek doen met een kleine omzetstijging. Voor de tijdschriften verwacht PwC een stijging van 2,4 procent per jaar, voor de dagbladen van 1,5 procent en voor boeken een stijging van 1 procent per jaar. Mensen lezen minder en maken meer gebruik van elektronische media. De advertentie-inkomsten dalen daardoor. Gelezen op de Telegraaf T

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies