Internet maakt kopende consument kritisch

Vorig artikel Volgend artikel
1102149082shopping

Internet maakt de consument veel prijsbewuster. Het effect hiervan is dat zij kritischer zijn, eerder shoppen in de binnenstad en beter geïnformeerd zijn over de producten die zij kopen. Deze conclusie komt overeen met de bevindingen van Forrester, die beweerde dat de transparantie die internet biedt gevolgen heeft voor de merkentrouw van consumenten. De Universiteit Utrecht onderzocht de kritische consument , waarbij gebruik werd van gemaakt het online panel van Multiscope. In totaal werden 3.218 Nederlanders ondervraagd over hun online / offline aankoop- en oriëntatiegedrag binnen een breed scala van branches.

Internet maakt consumenten veel prijsbewuster. Van de groep e-shoppers is ruim 60% het eens met de stelling 'doordat ik mij via internet op producten oriënteer, winkel ik prijsbewuster in de binnenstad'.

Voor aankopen in de binnenstad is het internet, na de binnenstad zelf, daarmee het belangrijkste oriëntatiemedium. Het is hiermee de invloed van reclamefolders inmiddels overstegen. Gemiddeld heeft 17% zich tijdens de laatste drie aankopen in de binnenstad eerst georiënteerd via internet. Dit online oriëntatiegedrag komt bovenmatig veel voor in de productcategorieën financieel (80%), erotica (65%), vakantiereizen (64%) en computerhardware en accessoires (60%).

Het onderzoek gaat ook dieper in op de negatieve gevolgen van online aankopen voor een aantal branches. Het percentage consumenten dat wel eens via internet koopt (e-shoppers) en dat in bepaalde winkels minder koopt doordat ze via internet kopen ligt daarbij, afhankelijk van het product, tussen de 1% en de 11%. De negatieve invloed is het grootst bij CD winkels, boekhandels en computerzaken. Doe-het-zelf winkels, juweliers en dierenwinkels hebben het minst te lijden onder de invloed van online aankopen.

Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek dat webwinkelen niet alleen maar ten koste gaat van bestaande winkels, maar ook extra aankopen genereert.

Het minder bekende beeld dat iemand zich eerst in een winkel oriënteert om vervolgens via internet te bestellen komt ook voor. Ruim een kwart van de e-shoppers heeft wel eens een product op internet gekocht waarop men zich eerst in de binnenstad georiënteerd heeft. Voor 21% van deze groep is dat schering en inslag want zij oriënteren zich één maal per maand of vaker in de binnenstad om vervolgens hun slag te slaan op het internet.

(Bron : Media loket)

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies