IT & Banking 2007; Hoe innovatief zijn banken?

Vorig artikel Volgend artikel
1196068145online banking

Er is de afgelopen tijd nogal wat aandacht geweest voor de toepassing van nieuwe media door de toch altijd als stoffige geziene banken. Voorbeelden hiervan zijn het second life avontuur van de ABN Amro maar zeker ook de verschillende direct banking initiatieven die veel banken hebben opgestart.

Innovatie en nieuwe media zijn dan ook twee belangrijke onderwerpen op het IT & Banking congres in het Okura Hotel in Amsterdam. Uiteraard proberen de groot banken zich te presenteren als erg innovatief maar de indruk blijft toch bestaan dat second life en web 2.0 meer 'buzz' is dan dat het een grote toegevoegde waarde heeft voor de klanten van de bank. Er kwamen wel een aantal interessante initiatieven voorbij, bijvoorbeeld de 'blackboard' community van ABN Amro voor en door klanten en andere belanghebbenden.

Han Gerrits van de VU en Innovation Factory hield een inspirerend verhaal over innovatie en waarom dit eigenlijk tegen de natuur van banken is. De strekking van zijn verhaal was dat banken beter innovatieve initiatieven kunnen opkopen dan te wachten dat het uit de organisatie zelf komt.

Om op de vraag terug te komen waarmee ik begon. Mijn indruk is dat de innovatie bij banken op IT gebied vaak intern ligt en dat de laatste echte innovatie voor de klanten internetbankieren is. Met name de groot banken worden links en rechts ingehaald door nieuwe online initiatieven door bedrijven die geen traditionele concurrenten zijn (Boober bijvoorbeeld). Genoeg werk aan de winkel voor de banken op innovatiegebied dus.

Paul Aelen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies