Kan een nieuwe product- of merkintroductie zonder TV reclame?

Vorig artikel Volgend artikel
1183329324Afbeelding1

Voor merken als Apple is het inmiddels een eitje, ze sturen een youtube filmpje rond en bingo. Maar voor de meeste merken gaat dat toch iets minder makkelijk. Maar de discussie is interessant. Ik las dat uit een onderzoek van PWC blijkt dat terwijl adverteerders ca. 40 procent uitgeven aan tv-reclame, Tv echter nog maar 24 procent van de media-aandacht van de consument geniet. Bij papier is die tijd nog maar een schamele 6% terwijl er 35% van het budget naartoe gaat. De aandacht van de consument blijft dus verder schuiven maar kun je merken bouwen zonder TV? Is TV meer een merklader of kan dat ook helemaal zonder? Er zijn in ieder geval wel steeds meer merken die het proberen. Zo zag ik op marketingfacts deze van de Toyota Scion. Scion is bezig met een "underground" introductie campagne om haar nieuwste automodel, de vijfdeurs xD, te promoten die in augustus in de verkoop gaat. Zoals in eerdere Scion campagnes, vermijdt de marketing afdeling van Toyota massamedia. En kiest voor guerrilla, in-cinema, spontane postings en dergelijke gericht op jonge consumenten. De resultaten zijn mij echter niet bekend. Iemand die harde cijfers heeft?

Erik Liet

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies