Online nieuws al na een uur oud

Vorig artikel Volgend artikel
1177665018diggtopics

Online nieuwsberichten verliezen hun nieuwswaarde behoorlijk snel. Op Digg.com verliezen de meeste artikelen al na een kleine 69 minuten hun aantrekkingskracht. Dat blijkt uit een onderzoek (pdf) van statistisch natuurkundigen Fang Wu en Bernardo Huberman van HP Laps in Palo Alto.

Met een statistische analyse is er vastgesteld dat slechts een klein deel van de artikelen op Digg.com veel aandacht krijgt. Het overgrote deel verliest al na 69 minuten hun aantrekkingskracht.

Alle 29.864 artikelen die in 2006 de homepage van Digg hebben gehaald zijn onderzocht, de stemmen volgen een log-normale verdeling, dat wil zeggen dat weinig artikelen veel stemmen ontvangen en veel artikelen weinig stemmen. Die verdeling is op zich logisch omdat berichten met veel stemmen een prominente plaats krijgen op de homepage en op die manier dus nog meer stemmen ontvangen.

Maar de verdeling is niet alleen op basis daarvan te verklaren, alle onderzochte artikelen hebben namelijk de homepage van Digg gehaald en zijn dus ook allemaal prominent gepresenteerd.

Het stemgedrag van 1110 populaire artikelen is daarna bekeken en daruit blijkt dat na 69 minuten de snelheid waarmee een artikel nieuwe stemmen krijgt aanzienlijk daalt. Hoe populairder het nieuws hoe sneller de verspreiding, maar na 69 minuten wordt dit effect ingehaald doordat het nieuws niet meer nieuw is en daardoor geen aandacht meer trekt.

Via

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies