Online18.02.2017

10 manieren om je checkout-pagina te optimaliseren


Een checkout-pagina is de webshoppagina die een bezoeker ziet tijdens het afrekenen. Bedenk dat 70% van de bezoekers afhaakt bij het afrekenen. Een toename van 2 seconden in de laadtijd zorgt zelfs voor 87% afhakers! Dit geeft direct de belangrijkheid aan van een goedwerkende checkout-pagina.

Wanneer een bezoeker in de checkout-pagina komt, is de verkoop nog lang geen feit. Er zijn een hoop factoren die ervoor kunnen zorgen die de bezoeker weerhoudt om de aankoop door te zetten – ook al waren ze geïnteresseerd genoeg om het aankoopproces te starten. Het optimaliseren van de checkout-pagina, door het aankoopproces te vergemakkelijken, zou voor iedereen een fundamentele doelstelling moeten zijn.

10 conversieverhogende tips voor je checkout-pagina

Er bestaat geen standaard set van optimalisatietechnieken die voor elke webshop werkt. De combinatie van jouw doelgroep, merk en producten zijn uniek. De enige manier om erachter te komen wat voor jou werkt is testen.

Probeer wat van de volgend tips om je checkout-pagina te optimaliseren en verhoog je conversie.

1. Verwijder alle rommel

Verwijder de navigatiebalk, links, en alle overbodige elementen die de bezoeker van het betalingsproces kunnen afleiden. Houd ook de invulvelden zo eenvoudig mogelijk, met inbegrip van de essentiële velden.

2. Minimaliseer de stappen

Het beste is zo min mogelijk stappen in de check out te gebruiken en wanneer mogelijk om stappen samen te voegen op één pagina. Gebruik een voortgangsindicator en toon de bezoekers waar ze zijn in het proces en elimineer eventuele verwarring.

afbeelding1
afbeelding1

3. Registratie geen vereiste

Geef bezoekers de mogelijkheid om als gast een aankoop te doen i.p.v. hen te forceren eerst te registreren. Ga na wat belangrijker is; een verkoop of een registratie? Moedig eventueel aan tot registratie door er een actie aan te verbinden, zoals korting op de aankoop.

4. Meerdere betaalopties

Veel bezoekers breken de aankoop af, omdat ze niet kunnen betalen met hun voorkeursbetaalmiddel. Er zijn tal van betaalmogelijkheden beschikbaar, maar ook hier moet er geen overkill zijn aan opties. Zoals uit de cijfers hieronder blijkt worden de betalingen vooral met Ideal en creditcard gedaan. De mogelijkheid om achteraf te betalen wordt steeds populairder.

afbeelding2
afbeelding2

5. Bied lage of geen verzendkosten

44% van de abandoned cart, komt van bezoekers die de verzendkosten te hoog vinden. Wees transparant over de verzendkosten vóór de bezoeker de checkout-pagina bereikt, zodat deze niet voor verrassingen komen te staan. Probeer uiteraard de verzendkosten zo laag mogelijk te houden.

afbeelding3
afbeelding3

6. Makkelijke hervatting

Zorg ervoor dat je website de inhoud van de winkelwagen onthoudt, zodat de aankoop makkelijk kan worden hervat als deze toch is afgebroken.

7. Inpakservice

Deze is zeker niet voor iedereen van toepassing, maar vooral rond de feestdagen zal een inpakservice in de checkout-pagina aantrekkelijker maken voor cadeau shoppers.

afbeelding4
afbeelding4

8. ‘Verder Winkelen’ Button

De winkelwagen heeft soms ook als functie om artikelen in te bewaren. Webshops moeten de mogelijkheid om verder te winkelen makkelijk maken.

9. Productaanbevelingen

Net als de ‘impulsaankopen’ bij de kassa in de supermarkt, zullen aanbevelingen van gerelateerde producten in de check out pagina leiden tot een hogere orderwaarde. Dit kan tegenwoordig realtime automatisch gepersonaliseerd worden gedaan op basis van gedrag.

afbeelding5
afbeelding5

10-Toon de totale besparing

Door het tonen van een besparing op de aankoop kunnen eventuele twijfels alsnog worden weggenomen.

afbeelding6
afbeelding6

[Afbeelding © bf87 – Fotolia]

Norman Blokdijk

Norman Blokdijk is personalisatie specialist. Van de ruim 20 jaar ervaring in marketing en sales, helpt hij de laatste 10 jaar dagelijks bedrijven bij personalisatie trajecten. Naast het schrijven van blogs, spreekt hij ook regelmatig voor grote groepen op verschillende evenementen over dit onderwerp. In zijn vrije tijd sport hij graag en om zijn werkdag vol energie te beginnen, start hij regelmatig zijn dag met een bezoek aan de sportschool.

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen