Overheidscampagnes spreken jongeren nauwelijks aan

Vorig artikel Volgend artikel
1158214022jongeren

Acht van de tien jongeren (78%) vinden het goed dat de overheid aan voorlichtingscampagnes doet (bijvoorbeeld over geweld op straat of veilig vrijen). Echter, slechts 23% voelt zich daadwerkelijk aangesproken door dergelijke campagnes.

Jongeren vinden dat de overheid óók verantwoordelijk is om hen op hun gedrag aan te spreken. Slechts een kwart van de jongeren ziet dat alleen als de verantwoordelijkheid van zichzelf en de ouders.

Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Sanoma Uitgevers Young onder ruim 1.000 jongeren (15 t/m 19 jaar) en aanvullend kwalitatief onderzoek . De resultaten worden vandaag gepresenteerd tijdens de door Sanoma Uitgevers Young en Politiek Online georganiseerde ‘expertmeeting overheid en jongerencommunicatie’.

Naar aanleiding van de uitkomsten zullen overheidsmedewerkers discussiëren over effectievere overheidscommunicatie. Tijdens de bijeenkomst zal Martijn van Dam, Tweede Kamerlid voor de PvdA en politiek talent van het jaar, zijn visie op jongeren geven.

Uit het onderzoek komt naar voren dat slechts twee van de tien jongeren het goed zouden vinden als ze vanaf 16 jaar al mogen stemmen. Ze hebben andere interesses dan politiek en vinden zichzelf te jong voor deze verantwoordelijkheid. Bovendien vinden ze de overheid niet geloofwaardig en te soft in de aanpak van bijvoorbeeld criminaliteit. Jongeren vinden het echter wel goed dat de overheid hen bewust probeert te maken van maatschappelijke problemen. En dat lijkt - onbewust - ook te werken.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies