Nog gebrek aan 'digitaal inzicht' uitgever

Vorig artikel Volgend artikel
1150712888het boek

Nederlandse uitgevers slagen er steeds beter in omzet te genereren uit digitale producten, maar weten de ambitie om op maat gesneden informatie aan de klant aan te bieden nog niet te realiseren.

Dit blijkt uit jaarlijks onderzoek van KPMG naar de toekomstverwachtingen van de Nederlandse uitgevers. Het gebrek aan inzicht in de behoefte van de klant en de eigen product gerelateerde organisatie vormen de belangrijkste obstakels. Ruim de helft van de uitgevers in het onderzoek zegt dan ook binnen twee jaar nauw te willen samenwerken met zijn klanten. Ruim 40 procent gaat op zoek naar een partner die kennis heeft van de behoefte van de klant.

Daarnaast zien de uitgevers in toenemende mate een branche- of klantgerichte organisatie ontstaan in plaats van de traditionele productgerichte inrichting van uitgeverijen. Volgens Theo Huibers, partner bij KPMG en hoogleraar Information Retrieval aan de Universiteit Twente, verwacht één op de vier uitgevers de komende twee jaar klantgerichter te werken en gepersonaliseerde informatie te zullen aanbieden.

Huibers: 'Essentieel hierbij is dat de uitgever zijn klant kent, zijn informatiebehoefte, zijn werkproces en zijn informatieconsumptiepatronen en hierop op het juiste moment inspeelt met de juiste relevante informatie en het juiste medium.' Hoewel een aantal uitgevers vorig jaar aangaf afscheid te zullen nemen van het meest traditionele product van de uitgever, blijkt het boek nog altijd een favoriet product bij ruim driekwart van de bedrijven. Uit het onderzoek van KPMG blijkt ook dat ruim 20 procent van de uitgevers binnen twee jaar weblogs wil aanbieden. via Adfo

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies