Online25.11.2005

Gele kaart voor voetbal op TV


1132901945voetbaloptv.jpg
1132901945voetbaloptv.jpg

Uit onderzoek van online onderzoeksbureau Multiscope onder 803 voetbalkijkers blijkt dat 70% van de voetbalkijkers zich wel eens stoort aan voetbalprogramma’s op TV. Reclame tussen de wedstrijden is de nummer 1 ergernis. Verder blijkt uit het onderzoek dat op dit moment minder dan de helft van de voetbalkijkers weet op welke zender het WK voetbal in Duitsland wordt uitgezonden.

Van alle personen die voetbal op TV kijken, zegt 57% dit voetbalseizoen minder Eredivisievoetbal te kijken in vergelijking met het vorige voetbalseizoen. De 70% die zegt zich wel eens aan voetbalprogramma’s te storen, noemt de volgende top vijf ergernissen:

1. Reclame tussen wedstrijden (80%) 2. Gespreksstof tussen wedstrijden (50%) 3. Volgorde samenvattingen wedstrijden (44%) 4. SMS-diensten tussen wedstrijden (41%) 5. Commentaar bij wedstrijden (34%)

Zo’n 77% van de voetbalkijkers vindt de overgang van de Eredivisiesamenvattingen van de NOS naar Talpa nu nog een achteruitgang . Dit komt ook tot uiting in de waardering. NOS Studio Sport (vorig seizoen) werd door de kijker gewaardeerd met het rapportcijfer 8. Talpa’s De Wedstrijden scoort dit seizoen met 5,2 een onvoldoende. Personen in de leeftijdscategorie tot 35 jaar zijn iets positiever in hun oordeel. Op het onderdeel ‘beelden bij de samenvattingen’ wordt Talpa door de voetbalkijker daarnaast met een 6,5 beter gewaardeerd.

Bij de lage scores voor Talpa dient nog wel de kanttekening gemaakt te worden dat de voetbalkijker wellicht nog moet wennen aan het nieuwe format en de nieuwe gezichten. Gevraagd naar een top 3 van presentatoren en voetbalanalytici blijkt dat de voetbalkijker nog gehecht is aan de vertrouwde gezichten. Jack van Gelder voert de ranglijst van favoriete presentatoren aan, Johan Cruijff is met afstand de meest favoriete analist.

Favoriete presentator:

1. Jack van Gelder 2. Mart Smeets 3. Tom Egbers

Favoriete analist

1. Johan Cruijff 2. Willem van Hanegem 3. Youri Mulder

Voetbalbeelden worden steeds vaker door verschillende TV-zenders uitgezonden. Uit het onderzoek blijkt dat dit tot verwarring kan leiden. Van alle voetbalkijkers is slechts 48% op de hoogte van het feit dat het WK Voetbal in Duitsland uitgezonden zal worden op Nederland 2. Ongeveer 12% denkt dat Talpa het WK Voetbal uit zal zenden. Eenderde (33%) heeft geen enkel idee welke zender het WK Voetbal gaat uitzenden. Mannen zijn over het algemeen iets beter geïnformeerd. Binnen deze groep weet 54% Nederland 2 aan te wijzen als de zender die het WK Voetbal brengt. Binnen de groep vrouwen daarentegen, denkt 21% dat Talpa de beelden zal uitzenden.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Reclame

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die sof...

Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Waar YouTube in de browser en YouTube de app op smartphones al een tijdje het gas erop heeft waar het gaat om reclames, gaat het nu volle kracht vooruit met commerciële uitingen in de televisie-app. Er komen onskipbare...

Video18.05.2023

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Hè bah
Tesla wil reclame gaan maken

Er zijn bedrijven die zelf nauwelijks reclame hoeven te maken om hun producten aan de man, of vrouw, te brengen. Ze genereren uit zichzelf al zoveel aandacht dat betaalde commercials niet nodig zijn. Die strategie is ech...

Automotive17.05.2023

Tesla wil reclame gaan maken

De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meer
​Reclameverbod voor online casino’s

Online casino’s zijn in Nederland sinds 1 oktober 2021 toegestaan indien er een kansspelvergunning is verstrekt door de Kansspelautoriteit. Het legaliseren van de online gokmarkt is gepaard gegaan met enorm veel reclam...

Online12.04.2023

​Reclameverbod voor online casino’s