Online shopping nog steeds in de lift

Vorig artikel Volgend artikel
Online shopping nog steeds in de lift

Afgelopen jaar bleek uit de Thuiswinkel Markt Monitor dat de omzet van online shopping weer was toegenomen. Ook uit nieuwe onderzoeksgegevens van het CBS wordt duidelijk dat het online winkelen nog steeds aan het stijgen is.

Volgens het CBS zeggen 10,3 miljoen Nederlanders in de leeftijdsgroep van 12 tot 75 jaar wel eens wat via internet te kopen. Hierbij zijn vakanties en kleding de meest populaire categorieën. Afgelopen jaar werd door 83 procent van alle Nederlanders beweerd dat zij online winkelen. Dit is een aandeel van 10,3 miljoen mensen wat dus een stijging is van 0,4 miljoen ten opzichte van 2012.

Opvallend is dat het aandeel frequente shoppers is gestegen tot 60%. Het aandeel minder frequente shoppers is hetzelfde gebleven ten opzichte van vorig jaar.

figuur 11

Als er wordt gekeken naar het koopgedrag van de frequente shoppers valt op dat zij veelal kleding en vakanties online kopen. Ruim 60% van alle frequente kopers schafte iets aan uit deze twee categorieën. Vooral de leeftijdsgroep van 12 tot 25 jaar koopt graag online. Ouderen boeken wel meer vakanties dan jongeren, terwijl jongeren meer kleding aanschaffen. Verder schaffen jongeren veel digitaal studiemateriaal, games en elektronica aan.

figuur 21
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies