De Nederlandse Hartstichting is het meest Geloofwaardige Merk van 2013

Vorig artikel Volgend artikel
De Nederlandse Hartstichting is het meest Geloofwaardige Merk van 2013

Evenals vorig jaar hebben reclamebureau Waal aan de Maas en martktonderzoek/marketing consultancy bureau Daccle een groot geloofwaardigheidsonderzoek uitgevoerd in samenwerking met Survey Sampling International (SSI) onder ruim 5000 respondenten. Voor dit onderzoek is dit jaar gekeken naar 131 merken verdeeld over 10 categoriën en ook de top 20 van vorig jaar is opnieuw meegenomen in de onderzoek. 

Er zijn natuurlijk veel onderzoeken naar brands, maar dan wordt niet gekeken naar het merk scoort op geloofwaardigheid. Het Nederlandse onderzoek "Geloofwaardige Merken" doet dit wel, en baseert zijn onderzoek op het Brand Credibility model van Pete Blackshaw wateen models is wat gebruik maakt van zes factoren om de geloofwaardigheid van een merk te meten: Trust, Authencity, Transparency, Affirmation, Listening en Responsiveness. Ook de waarde die respondenten toekennen aan de factoren wordt per categorie meegenomen. 

Het merk wat als winnaar uit de bus komt, gekeken naar alle onderzochte merken wint het Rode Kapje. Dit jaar is de prijs voor Meest Geloofwaardige Merk naar De Nederlandse Hartstichting gegaan, die met een overtuigende voorsprong op de eerste plaats is geëindigd.

winnaar2013

De top 10 "overall" wordt gedomineerd door de diverse Goede Doelen. De categorie "Doe het zelf" heeft twee merken in de top 10: Gamma en Praxis en C&A is in de categorie Modemerken met winkels ook in de top 10 gekeken naar de totale doelgroep beland. Ook twee automerken (Volkswagen en Volvo) staan er in, maar vijf van de plaatsen in de top 10 zijn bezet door Goede Doelen, naast Nederlandse Hartstichting zijn dat Het Nederlandse Rode Kruis, KWF Kankerbestrijding, Pink Ribbon en Artsen zonder grenzen.

top 10 2013

Ook wel interessant is om te kijken naar wat er veranderd is in de geloofwaardigheid van de merken die vorig jaar in de top 10 stonden. Albert Heijn, Douwe Egberts en Bolletje stonden toen op de plaatsen 1, 2 en 3 en scoren nog steeds goed, maar er zijn wel verschuivingen:

top 10 2012

En dan is er natuurlijk ook een aantal merken wat door de respondenten als niet geloofwaardig bestempeld wordt. Zij scoren zelfs negatief in de totaalscores van de deelgebieden. Deze top 10 wordt gedomineerd door Energiemaatschappijen, met Oxxio en Nederlandse Energie Maatschappij overtuigend op de eerste en tweede plaats.

minst-geloofwaardig-2013
Karina

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies