Marketeers schuiven meer geld richting internet

Vorig artikel Volgend artikel
1115664852online_chart

Marketingonline.nl Online marketing krijgt de komende jaren steeds meer budget toegewezen. Dit jaar wordt zelfs 14,7 miljard dollar richting het online medium geschoven. Dit zegt marktonderzoekbureau Forrester Research.

Forrester voorspelt dat de bestedingen aan online advertising en marketing in de VS dit jaar zullen stijgen naar 14,7 miljard euro. Het IAB voorspelde kortgeleden nog een stijging van 32,5 procent in 2004, eMarketer was iets positiever en kwam tot een stijging van 34 procent, omgerekend is dat een bedrag van 13 miljard dollar.

Charlene Li, analist bij Forrester, gaf wel een kanttekening, volgens haar nemen de bestedingen aan online advertising dan wel snel toe, maar is het aandeel online marketing in de marketing mix nog steeds te klein: ‘Er is een flinke discrepantie tussen de hoeveelheid tijd die consumenten op het net besteden, en de hoeveelheid geld die marketeers inzetten om ze te bereiken. Inclusief thuiswerken, besteden consumenten eenderde van hun tijd online. Dat is ongeveer evenveel als de tijd die ze nemen voor televisie. Toch spenderen marketeers slechts vier procent van hun budgetten aan internet, en 25 procent aan televisie.’

Forrester ondervroeg 99 topmarketeers. De meeste zeggen veel vertrouwen te hebben in online channels als search engine marketing, bannering en sponsoring, en e-mailmarketing. Deze channels zullen steeds effectiever kunnen worden ingezet ten opzichte van traditionele channels. Bijna 85 procent vertelde dat het de bedoeling is om de online advertisingbudgetten dit jaar te verhogen, met een gemiddelde van 25 procent. Dat geld zal in bijna de helft van de gevallen ten koste gaan van print, direct mail en kranten.

Andere bevindingen zijn:

Zoekmachinemarketing groeit dit jaar met 33 procent, en bedraagt in 2010 11,6 miljard dollar; De inzet van banners en sponsoring groeit de komende vijf jaar met 11 procent, en bedraagt 8 miljard in 2010.

Nieuwe online kanalen hebben de volledige aandacht van adverteerders:

64 procent is geïnteresseerd in weblogs, 57 procent in RSS en 52 procent in mobile marketing. Marketeers verliezen daarnaast vertrouwen in het effect van traditionele marketingkanalen, men gelooft dat online channels de komende drie jaar zullen winnen wat betreft effectiviteit. 78 Procent van de respondenten denkt dat search engine marketing effectiever zal worden, 53 procent zegt dat televisiereclame minder effectief zal worden. Het enige traditionele kanaal dat evenveel vertrouwen krijgt als de online channels, is product placement. Slechts acht procent gelooft dat dit kanaal de komende drie jaar minder effectief wordt. Bron: eMarketer via marketingonline.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies