Online15.03.2013

Insight: aandacht voor kunst en cultuur floreert [Adv]


insight-aandacht-voor-kunst-en-cultuur-f.jpg
insight-aandacht-voor-kunst-en-cultuur-f.jpg

Marketeers uit de kunst- en cultuursector opgelet! De kunst- en cultuursector heeft te lijden onder de bezuinigingen van het kabinet. In plaats van 900 miljoen is er van 2013 tot 2016 slechts 700 miljoen euro per jaar beschikbaar voor subsidies, fondsen en andere stimuleringsmiddelen.¹ Dit noopt tot innoveren en ondernemen. De overheid stimuleert ondernemerschap op dit gebied en dat zorgt voor nieuwe initiatieven die kunst en cultuur voor liefhebbers aantrekkelijker moeten maken.

En het effect is daar. Kleine theatergezelschappen maken applicaties die in combinatie met printadvertenties zorgen voor meer verkochte kaarten, artiesten treden vaker op in kleine gezelschappen en proberen via Facebook een nieuwe schare fans aan te spreken. Hoewel dit betekent dat artiesten harder moeten werken voor de aandacht van het publiek, betekent het ook dat de aandacht voor kunst en cultuur meer dan ooit floreert.

Op andere gebieden is er weinig te merken van bezuinigingen in deze sector. Grote festivals kunnen de hoeveelheid bezoekers amper meer aan. Zelfs toen eind 2011 de btw (en daarmee de verkoopprijs) voor tickets was verhoogd, waren festivals als Lowlands², Groove Garden en Awakenings binnen no time uitverkocht. Ook populaire concerten, zoals die van Coldplay, Madonna, maar ook die van lokale grootheden als De Toppers³ kunnen rekenen op volledig uitverkochte zalen. Grote, maar ook kleine musea zagen in 2011 het bezoekersaantal stijgen en verbraken daarmee alle records. Zo trok Het Anne Frank Huis in 2011 1.104.233 bezoekers, ruim 50.000 meer dan het record in 2010 met 1.050.339 bezoekers. De Friese musea trokken 12.500 bezoekers, tegen 10.000 het jaar ervoor.

Nederland is dus volop bezig met kunst en cultuur en ook internationaal plukken we daar de vruchten van. We zijn vertegenwoordigd op het Filmfestival van Cannes met documentaires en films, we trekken met dansgezelschappen de wereld over en onze modeontwerpers zijn niet meer weg te denken uit de internationale modewereld.

kunstcultuur

Hoe bereikt u kunst- en cultuurliefhebbers?

Kunst- en cultuurliefhebbers zijn een hoogopgeleide, welgestelde doelgroep met een breed interesseveld. Kenmerkend voor deze groep Nederlanders is dat zij zeer nieuwsgierig en ruimdenkend in het leven staan en een sterke behoefte hebben om zich te (blijven) ontwikkelen. De doelgroep is vooral goed te bereiken via printmedia en de publieke zenders.
NRC Media heeft speciaal voor de kunst- en cultuursector de belangrijkste trendonderzoeken geduid en samengevat. Nieuwe feiten over uw markt en doelgroepen die u waarschijnlijk nog niet kent zijn vanaf nu beschikbaar in een brancherapport, genaamd Insight.

Download uw eigen brancherapport, inclusief de hier getoonde infographic, óf de rapporten van 14 andere branches.

¹ www.rijksoverheid.nl;
² www.nu.nl;
³ www.amsterdamarena.nl;

Verder lezen over Infographic

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

Tijdens de zoektocht naar geschikte COVID-19-vaccins werden klinische studies onder allesbehalve ideale omstandigheden uitgevoerd. Virtual twin-technologie bleek een waardevol hulpmiddel, met een grote potentie voor de t...

DC Business07.10.2021

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Fiverr werd in 2010 opgericht in Tel Aviv, Israël. Het bedrijf biedt een platform voor freelancers om diensten aan klanten wereldwijd aan te bieden. Dit jaar bestaan ze dus 10 jaar. En dus hebben ze een lijstje gemaakt...

Vacatures26.02.2020

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Social Media Cheat Sheet voor 2020

2020 komt steeds dichterbij. Dat betekent dat het weer tijd is voor een nieuw social media cheat sheet. Social media platforms blijven eigenlijk constant de bestandsformaten en afmetingen van afbeeldingen veranderen. Daa...

Social Media10.12.2019

Social Media Cheat Sheet voor 2020

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

De termen segmentatie en personalisatie worden vaak in één adem genoemd. Toch zijn ze niet hetzelfde. De termen staan voor twee verschillende en bijzonder effectieve manieren in je marketingaanpak. Maar wat is precies...

E-mail25.02.2019

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

advertorial
Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederlanders kopen tijdens deze periode voor de feestdagen weer massaal hun kerstcadeaus online. Het is een cijfer dat ieder jaar weer blijft toenemen. En de verwachting is dat dit de komende jaren door blijft zetten. Zo...

Online23.12.2018

Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederland gaat voor keuzevrijheid
Het Social Media Cheat Sheet voor 2019

Met een nieuw jaar voor de deur, is het ook weer tijd voor een nieuw social media cheat sheet. De verschillende social media platformen blijven de afmetingen en bestandsformaten van afbeeldingen veranderen. Tijd dus voor...

Social Media11.12.2018

Het Social Media Cheat Sheet voor 2019

Generatie Z droomt van geld verdienen … maar werk gaat niet boven alles

Inmiddels is alles al wel zo’n beetje gezegd over de millennial. En dus is het nu tijd voor Generatie Z om in de schijnwerpers te stappen. (Generatie Z is de groep jongeren die na 1992 zijn geboren.) Wat zijn de dromen...

Online13.04.2018

Generatie Z droomt van geld verdienen … maar werk gaat niet boven alles

Infographic
AI is dé tool voor marketeers [infographic]

Consumenten van vandaag de dag zijn geëvolueerd en verwachten veel meer van de merken waarmee ze willen communiceren. En dus is de missie van de moderne marketeer van cruciaal belang en zal het nodig zijn om iedere erva...

Marketing05.03.2018

AI is dé tool voor marketeers [infographic]