Online14.03.2013

Insight: consumenten vertrouwen charitatieve instanties steeds minder [Adv]


insight-consumenten-vertrouwen-charitati.jpg
insight-consumenten-vertrouwen-charitati.jpg

Marketeers uit de charitatieve sector opgelet! De charitatieve sector heeft te maken met grote uitdagingen. De financiële soliditeit staat onder druk in economisch lastige tijden. De daling van de overheidssubsidies zorgt voor een terugloop van de inkomsten. Opvallend genoeg stegen de inkomsten uit eigen fondsenwerving wel bij de 25 grootste goede doelen in Nederland, vooral bij gezondheidsorganisaties. De eigen inkomsten namen vorig jaar met 4,2 procent toe tot een totaal van 743 miljoen euro.¹ Dit wordt vooral verklaard door een toename van donaties uit erfenissen. Het meest gevoelig voor de dalende overheidssubsidies zijn de kleinere organisaties. Met name organisaties die zich bezighouden met internationale hulp of de goede doelen die zich richten op natuur, milieu en dieren hebben het zwaar. Dit type organisatie is naar verhouding meer afhankelijk van overheidssubsidies en voor hen is het lastiger om eigen inkomsten te generen.²

De algemene verwachting is dat de komende jaren de subsidies verder zullen gaan dalen en dat het een steeds grotere uitdaging wordt om inkomsten uit andere bronnen te genereren. Zo is het nog maar de vraag of de vergrijzing ook een structureel positief effect gaat hebben op de inkomsten uit donaties en of jonge donateurs in de toekomst net zo veel zullen geven als de huidige groep 65+’ers nu doet.³ Jongere generaties blijken minder loyaal en kennen een andere steunmentaliteit.

De klassieke wervingsmethoden sorteren dan ook steeds minder effect. De nieuwe donateurs staan steeds minder open voor traditionele lidmaatschapsvormen, een trend die bijvoorbeeld ook zichtbaar is bij omroepen en tijdschriften die al jaren te maken hebben met teruglopende ledenaantallen.

Een andere grote opgave is het behouden en werven van vrijwilligers, een groep mensen die zeer belangrijk is voor goede doelen. De opkomst van pragmatisch idealisme in de samenleving biedt een kans, maar zal voor veel goede doelen een verandering in aanpak vergen. Waar vroeger mensen jarenlang trouw bleven aan goede doelen, wordt er nu vaak gewisseld van goed doel en vaker eenmalig gegeven. Consumenten worden steeds kritischer en willen controle houden over financiële afspraken en dat geldt ook voor goede doelen. Dit gaat hand in hand met het afnemend vertrouwen dat consumenten en ook donateurs in instanties hebben.

charitatief

Hoe bereikt u donateurs?

Donateurs zijn goed te bereiken via de televisie: de publieke zenders en RTL 4 worden het best bekeken. Donateurs lezen vaker glossy bladen met een tuin- of woonthema dan de gemiddelde Nederlander en daarnaast zijn Libelle en Margriet veel gelezen bladen binnen deze groep.

NRC Media heeft speciaal voor de charitatieve sector de belangrijkste trendonderzoeken geduid en samengevat. Nieuwe feiten over uw markt en doelgroepen die u waarschijnlijk nog niet kent zijn vanaf nu beschikbaar in een brancherapport, genaamd Insight.

Download uw eigen brancherapport, inclusief de hier getoonde infographic, óf de rapporten van 14 andere branches.

¹ nrc.nl 2012-07-17
² VFI Goede Doelen Rapport 2012
³ Bekkers, Stam Heart of the donor

Verder lezen over Infographic

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

Tijdens de zoektocht naar geschikte COVID-19-vaccins werden klinische studies onder allesbehalve ideale omstandigheden uitgevoerd. Virtual twin-technologie bleek een waardevol hulpmiddel, met een grote potentie voor de t...

DC Business07.10.2021

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Fiverr werd in 2010 opgericht in Tel Aviv, Israël. Het bedrijf biedt een platform voor freelancers om diensten aan klanten wereldwijd aan te bieden. Dit jaar bestaan ze dus 10 jaar. En dus hebben ze een lijstje gemaakt...

Vacatures26.02.2020

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Social Media Cheat Sheet voor 2020

2020 komt steeds dichterbij. Dat betekent dat het weer tijd is voor een nieuw social media cheat sheet. Social media platforms blijven eigenlijk constant de bestandsformaten en afmetingen van afbeeldingen veranderen. Daa...

Social Media10.12.2019

Social Media Cheat Sheet voor 2020

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

De termen segmentatie en personalisatie worden vaak in één adem genoemd. Toch zijn ze niet hetzelfde. De termen staan voor twee verschillende en bijzonder effectieve manieren in je marketingaanpak. Maar wat is precies...

E-mail25.02.2019

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

advertorial
Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederlanders kopen tijdens deze periode voor de feestdagen weer massaal hun kerstcadeaus online. Het is een cijfer dat ieder jaar weer blijft toenemen. En de verwachting is dat dit de komende jaren door blijft zetten. Zo...

Online23.12.2018

Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederland gaat voor keuzevrijheid
Het Social Media Cheat Sheet voor 2019

Met een nieuw jaar voor de deur, is het ook weer tijd voor een nieuw social media cheat sheet. De verschillende social media platformen blijven de afmetingen en bestandsformaten van afbeeldingen veranderen. Tijd dus voor...

Social Media11.12.2018

Het Social Media Cheat Sheet voor 2019

Generatie Z droomt van geld verdienen … maar werk gaat niet boven alles

Inmiddels is alles al wel zo’n beetje gezegd over de millennial. En dus is het nu tijd voor Generatie Z om in de schijnwerpers te stappen. (Generatie Z is de groep jongeren die na 1992 zijn geboren.) Wat zijn de dromen...

Online13.04.2018

Generatie Z droomt van geld verdienen … maar werk gaat niet boven alles

Infographic
AI is dé tool voor marketeers [infographic]

Consumenten van vandaag de dag zijn geëvolueerd en verwachten veel meer van de merken waarmee ze willen communiceren. En dus is de missie van de moderne marketeer van cruciaal belang en zal het nodig zijn om iedere erva...

Marketing05.03.2018

AI is dé tool voor marketeers [infographic]