Insight: 75% van de Nederlanders vindt dat er meer ruimte moet zijn voor technologische ontwikkelingen [Adv]

Vorig artikel Volgend artikel
Insight: 75% van de Nederlanders vindt dat er meer ruimte moet zijn voor technologische ontwikkelingen [Adv]

Marketeers in de elektronica en ict branche opgelet! De spelers op de markt voor televisie-, breedbandinternet- en telefonieproducten worden gedwongen alle zeilen bij te zetten om zich staande te houden in een sector die in hoog tempo verandert. Het effect van de toegenomen capaciteit van de kabelinfrastructuur, de voortdurende consolidatie, de sterke groei van digitale televisie en de opkomst van de smartphone in combinatie met een applicatiemarkt, is dat aanbieders en consumenten steeds nieuwe wegen zoeken en vinden in het ICT- en telecomlandschap.¹ Al met al genoeg redenen om precies te willen weten waar de kansen liggen. Want die zijn er wel degelijk.

De technologisering van het dagelijkse leven en de economie gaat met rasse schreden voort. In tien jaar tijd is het percentage Nederlanders dat vindt dat er meer ruimte moet komen voor technologische ontwikkelingen gestegen van 50% naar 75%. Ook neemt de huiverigheid hiervoor af. Vijftien jaar geleden waren drie van de vijf Nederlanders nog van mening dat er grenzen gesteld moesten worden aan de technologische ontwikkeling, anno 2012 heeft 84% van de bevolking juist vertrouwen in de vooruitgang van de technologie.²

De technologisering werkt in op andere trends in de samenleving. In opinieonderzoek komt een groeiende hang naar zelfbeschikking en ook extraversie naar voren. Door nieuwe technologische ontwikkelingen komt hier ook meer ruimte voor. Technologie biedt mensen bijvoorbeeld meer mogelijkheden om zelf te bepalen waar en wanneer zij werken (het nieuwe werken), wanneer zij kijken naar hun favoriete televisieprogramma’s via Uitzending Gemist, online op zoek te gaan naar koopjes, om prijzen te vergelijken en collectief energie in te kopen. De opkomst van sociale media die mogelijk werd gemaakt door webtechnologie komt ook tegemoet aan de groeiende behoefte van omvangrijke doelgroepen om zichzelf en de eigen voorkeuren te profileren, te laten zien waar je mee bezig bent, op vernieuwende manieren in contact te zijn en om nieuwtjes uit te wisselen met anderen.

ict1

Hoe bereikt u de technologiegeïnteresseerden?

Nederlanders die geïnteresseerd zijn in consumentenelektronica, ICT en telecom vertegenwoordigen een grote en goed te bereiken doelgroep met een brede interesse. Zij vinden reclame via televisie, dagbladen en internet nuttig en richten zich vaker op reclame bij het nemen van aankoopbeslissingen dan de gemiddelde Nederlander, vooral internetreclame.
NRC Media heeft speciaal voor de elektronica en ict branche de belangrijkste trendonderzoeken geduid en samengevat. Nieuwe feiten over uw markt en doelgroepen die u waarschijnlijk nog niet kent zijn vanaf nu beschikbaar in een brancherapport, genaamd Insight.

Download uw eigen brancherapport, inclusief de hier getoonde infographic, óf de rapporten van 14 andere branches.

¹ www.opta.nl;
² Motivaction Mentality-meting (1997-2011)

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies