Online08.03.2013

Insight: spaaracties supermarkten sympathieker dan tv-commercial [Adv]


insight-spaaracties-supermarkten-sympath.jpg
insight-spaaracties-supermarkten-sympath.jpg

Marketeers uit de fast movingindustrie opgelet! Vroeger kochten we allemaal A-merken. Douwe Egberts, Blue Band, WC-Eend, Calvé pindakaas, wie is er niet groot mee geworden? Overtuigd door de massamedia dachten we zo het geluk te bereiken. Inmiddels weet de consument beter en varieert hij tussen fair trade, Euroshopper en kiloknallers.¹ Door de recessie gaan consumenten steeds kritischer bekijken wáár zij boodschappen doen én welke merken ze kopen. Supermarkten strijden om de gunst van de consument en er is een ware oorlog gaande tussen de A-merken en private labels. Zowel retailers als fabrikanten zullen scherp moeten blijven inspelen op de wensen en behoeften van de consument van deze tijd.

Ondanks de recessie is de omzet van supermarkten in 2012 licht gegroeid. Dit komt deels door de btw- en accijnsverhoging per 1 oktober, waardoor de omzet ook in 2013 naar verwachting verder zal stijgen. Door de steeds ruimere openingstijden en acties om de consument naar de winkel te lokken, neemt het aantal supermarktbezoeken toe. Ondanks dat de gemiddelde waarde van de kassabon daalt, zorgt deze hogere bezoekfrequentie, in combinatie met de btw- en accijnsverhogingen, voor omzetstijgingen.²

De supermarkten proberen de consument naar hun winkels te trekken door prijsacties, maar ook door spaaracties. De jubileumactie van Albert Heijn, waarbij klanten een winkeltje en miniproducten konden sparen, was een groot succes. Bijna zes van de tien Nederlanders deden mee. De grote winnaars van de actie zijn de A-merken: 46 procent van de Nederlanders zegt dat merken die aan deze actie meedoen echte topmerken zijn. Ook voor het imago van A-merken betekent de actie veel: maar liefst 61 procent van de ondervraagden die aan de actie meedoen, vindt de actie sympathieker dan een tv-commercial. De mini’s zorgen er verder voor dat de attentiewaarde en de beleving van het merk stijgen (dit verschilt van merk tot merk). Maar liefst 22 procent geeft aan dat er merken bij de mini’s zitten die zij uit het oog waren verloren.

fmcg

Hoe bereikt u de consument die de dagelijkse boodschappen doet?

Nederlanders die meer dan 100 euro per week aan boodschappen uitgeven hebben de behoefte om af en toe aan de dagelijkse werkelijkheid te ontvluchten en laten zich sneller verleiden om nieuwe producten uit te proberen. Inspelen op hun gevoel zal eerder tot een aankoop leiden dan uitgebreide en feitelijke productomschrijvingen.

NRC Media heeft speciaal voor de fast movingindustrie de belangrijkste trendonderzoeken geduid en samengevat. Nieuwe feiten over uw markt en doelgroepen die u waarschijnlijk nog niet kent zijn vanaf nu beschikbaar in een brancherapport, genaamd Insight.

Download uw eigen brancherapport, inclusief de hier getoonde infographic, óf de rapporten van 14 andere branches.

¹ www.motivaction.nl;
² www.nu.nl

Verder lezen over Infographic

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

Tijdens de zoektocht naar geschikte COVID-19-vaccins werden klinische studies onder allesbehalve ideale omstandigheden uitgevoerd. Virtual twin-technologie bleek een waardevol hulpmiddel, met een grote potentie voor de t...

DC Business07.10.2021

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Fiverr werd in 2010 opgericht in Tel Aviv, Israël. Het bedrijf biedt een platform voor freelancers om diensten aan klanten wereldwijd aan te bieden. Dit jaar bestaan ze dus 10 jaar. En dus hebben ze een lijstje gemaakt...

Vacatures26.02.2020

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Social Media Cheat Sheet voor 2020

2020 komt steeds dichterbij. Dat betekent dat het weer tijd is voor een nieuw social media cheat sheet. Social media platforms blijven eigenlijk constant de bestandsformaten en afmetingen van afbeeldingen veranderen. Daa...

Social Media10.12.2019

Social Media Cheat Sheet voor 2020

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

De termen segmentatie en personalisatie worden vaak in één adem genoemd. Toch zijn ze niet hetzelfde. De termen staan voor twee verschillende en bijzonder effectieve manieren in je marketingaanpak. Maar wat is precies...

E-mail25.02.2019

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

advertorial
Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederlanders kopen tijdens deze periode voor de feestdagen weer massaal hun kerstcadeaus online. Het is een cijfer dat ieder jaar weer blijft toenemen. En de verwachting is dat dit de komende jaren door blijft zetten. Zo...

Online23.12.2018

Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederland gaat voor keuzevrijheid
Het Social Media Cheat Sheet voor 2019

Met een nieuw jaar voor de deur, is het ook weer tijd voor een nieuw social media cheat sheet. De verschillende social media platformen blijven de afmetingen en bestandsformaten van afbeeldingen veranderen. Tijd dus voor...

Social Media11.12.2018

Het Social Media Cheat Sheet voor 2019

Generatie Z droomt van geld verdienen … maar werk gaat niet boven alles

Inmiddels is alles al wel zo’n beetje gezegd over de millennial. En dus is het nu tijd voor Generatie Z om in de schijnwerpers te stappen. (Generatie Z is de groep jongeren die na 1992 zijn geboren.) Wat zijn de dromen...

Online13.04.2018

Generatie Z droomt van geld verdienen … maar werk gaat niet boven alles

Infographic
AI is dé tool voor marketeers [infographic]

Consumenten van vandaag de dag zijn geëvolueerd en verwachten veel meer van de merken waarmee ze willen communiceren. En dus is de missie van de moderne marketeer van cruciaal belang en zal het nodig zijn om iedere erva...

Marketing05.03.2018

AI is dé tool voor marketeers [infographic]