Insight: zakelijke beslissers vormen een invloedrijke doelgroep [Adv]

Vorig artikel Volgend artikel
Insight: zakelijke beslissers vormen een invloedrijke doelgroep [Adv]

Marketeers uit de zakelijke dienstverlening opgelet! Zakelijke beslissers vormen een invloedrijke doelgroep van ruim 600.000 Nederlanders die vanuit hun functie gerekend worden tot de sleutelfiguren bij de aankoop van producten en diensten. Een meerderheid van de beslissers (71%) valt in de bedrijfscategorie midden- en kleinbedrijf (MKB), een kwart is zelfstandige zonder personeel (zzp’er) en 4% valt in de bedrijfscategorie groot zakelijke markt.

De meeste beslissers zijn afkomstig uit het MKB, de motor van de Nederlandse economie. Met meer dan 800.000 bedrijven is de sector goed voor 760 miljard euro van ons BNP. Dit zijn over het algemeen flexibele en creatieve bedrijven, met een indrukwekkende innovatiedrang en -kracht. Daarmee is het MKB een belangrijke katalysator voor veranderingen en innovaties. Het besef dat het MKB een cruciale rol in onze maatschappij speelt, neemt de laatste jaren sterk toe. En terecht ¹.

Op basis van grootschalig trendonderzoek naar de verwachtingen van beslissers in het MKB, blijkt dat het pessimisme van 2011 afneemt. Nog altijd is men somber over de toekomst, maar in aanzienlijk mindere mate. Toch verwachten ondernemers niet dat de omzet in het restant van 2012 en begin van 2013 zal stijgen. De investeringen worden fors teruggeschroefd om zo de winstgevendheid te verhogen. Gebieden waar ondernemers in 2012 minder in verwachten te investeren zijn huisvesting, personeel en mobiliteit. Investeringen die zij in 2012 nog wel verwachten, zijn vooral op het gebied van ICT en marketing ².

Zakelijk


Hoe bereikt u de zakelijke beslisser?

Zakelijke beslissers zijn een invloedrijke doelgroep met weinig (vrije) tijd en een specifieke informatiebehoefte. Omdat ze zelf grip willen houden op beslissingen en daarin onafhankelijk willen blijven van bedrijven, deskundigen en instanties, gaan ze actief op zoek naar betrouwbare informatie over zaken waar zij meer van willen weten. Beslissers zijn goed te bereiken via radio, internet en specialistische printmedia.

NRC Media heeft speciaal voor de zakelijke dienstverleningssector de belangrijkste trendonderzoeken geduid en samengevat. Nieuwe feiten over uw markt en doelgroepen die u waarschijnlijk nog niet kent zijn vanaf nu beschikbaar in een brancherapport, genaamd Insight.

Download uw eigen brancherapport, inclusief de hier getoonde infographic, óf de rapporten van 14 andere branches.

¹ Oosterbaan, Pieterse, Kluiters en Oosterhout (2010). Ondernemende types.Het Businesslocus-model:Mentaliteitsgroepen in het Nederlandse MKB
² www.motivaction.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies