2012 wordt het jaar van 'multi tablet' huishoudens

Vorig artikel Volgend artikel

In 2012 zal een opvallend groot aantal huishoudens in het bezit zijn van een tweede tablet. Het aantal apps zal verdubbeld zijn. En reizigers kijken meer en meer naar gemiste tv uitzendingen en video's op hun tablet en smartphone. Toch houden consumenten, ondanks alle mogelijkheden, vast aan de vaste tv programmering tijdens het tv kijken. Dit zijn slechts enkele voorspellingen uit de TMT Predictions 2012. Met dit jaarlijks initiatief geeft Deloitte haar toekomstvisie op ontwikkelingen en trends binnen de wereldwijde technologie-, media- en telecombranche (TMT).

De markt van consumentenelektronica zal blijven groeien in 2012. Deloitte verwacht dit jaar een record aantal verkochte smartphones en tablets en in opkomende markten een groeiende vraag naar goedkopere tv's en computers. Daan Witteveen, managing partner TMT binnen Deloitte: "De kosten van technologie zijn sterk gedaald gedurende de afgelopen drie decennia. Bovendien zullen consumenten in economisch moeilijke tijden nog eerder hun vakantie opgeven dan een keuze moeten maken tussen bijvoorbeeld een nieuwe televisie of een tablet."

Opvallend is verder dat van alle tablets die in 2012 wereldwijd over de toonbank gaan bijna 5% (circa 5 miljoen) gekocht wordt door huishoudens die al in het bezit zijn van een tablet. "Een niet eerder vertoonde ontwikkeling. Het duurde immers meerdere decennia voordat meer dan 5% van de huishoudens over meer dan één auto, telefoon, radio of tv beschikten en zelfs tien jaar voordat meer dan 5% van de huishoudens meerdere mobiele telefoons bezaten," aldus Witteveen.

De tabletmarkt zal in 2012 meer gaan variëren qua grootte, vermogen, prijs en besturingssysteem. De variëteit aan tablets, maar ook smartphones, vormt een extra uitdaging voor app ontwikkelaars. Om wereldwijd alle app gebruikers te kunnen bedienen, moeten er honderden verschillende varianten van een app ontwikkeld worden om tegemoet te kunnen komen aan bijvoorbeeld de verschillende schermgroottes, besturingssystemen en talen. In 2012 zal het totaal aantal apps wereldwijd toenemen tot meer dan 2 miljoen, wat een verdubbeling van het aantal apps in december 2011 inhoudt. Echter, het aandeel betaalde apps blijft klein en het creëren van 'blockbusters' wordt moeilijker. "Met zo veel keuze moeten app stores nadenken over de mogelijkheden om de kwaliteit van hun apps te waarborgen. Ze kunnen overwegen lidmaatschap te vragen voor bepaalde app bundels binnen een bepaald genre," zegt Roel van Rijsewijk, director en programmaleider TMT Predictions binnen Deloitte.

De sterke verkoop van tablets stimuleert ook het zogenaamde 'catch up' tv (bekijken van opgenomen video's). Smartphone en tablet bezitters kijken wereldwijd in 2012 tijdens ov-reizen vijf miljard uren naar 'catch up' tv. Van Rijsewijk: "Het opnemen van content op telefoons en tv's kent nog wel wat technologische problemen en ook is dit niet in alle gevallen legaal. Echter, voor de programmaproducenten zorgt 'catch-up' tv ervoor dat meer mensen meer tv kijken." Bovendien doet dit niets af aan de kracht van de reguliere tv programmering. Deze lijkt ook in 2012 niet te lijden onder de opkomst van technologische ontwikkelingen als DVR en tv 'on demand'. Maar liefst 95% van alle bekeken tv programma's worden immers live of binnen 24 uur na het originele tijdstip van uitzending bekeken. "Technologie heeft de tv programmering dus niet versplinterd. In tegendeel, de vaste tv programmering blijft een bijzonder sterke rol spelen. Zelfs de opkomst van social media heeft de aantrekkingskracht van de vaste programmering eerder versterkt dan verzwakt," concludeert van Rijsewijk.

In totaal heeft Deloitte 18 trends benoemd voor 2012. Andere voorspellingen betreffen de markt van online advertising: online branding zal wereldwijd met maar liefst 50% groeien en analyses van hersenactiviteiten (MRI) worden door marketeers gebruikt om hun boodschap te verscherpen. Ook zijn voorspellingen over big data en beperkingen van onbeperkt internetten opgenomen in het rapport.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies