Online22.04.2010

Onderzoek WebAds toont 38% verhoging zichtbaarheid online reclame uitingen


onderzoek-webads-toont-38-verhoging-zich.jpg
onderzoek-webads-toont-38-verhoging-zich.jpg

De zichtbaarheid van online reclame uitingen binnen het WebAds netwerk is in een jaar tijd met gemiddeld 38% verbeterd. Dat blijkt uit het onlangs afgeronde grote WebAds Visibility onderzoek.

Het onderzoek is een herhaling van een soortgelijk onderzoek dat WebAds een jaar geleden als eerste exploitant op deze schaal liet uitvoeren. Het indrukwekkende verschil in zichtbaarheid ten opzichte van een jaar geleden is deels het resultaat van verbeteringen in de samenstelling van het netwerk van WebAds.

Redactionele pagina’s worden veel langer bekeken dan bijvoorbeeld pagina’s op sociale sites of functionele sites. WebAds heeft nu nog meer redactionele titels in het netwerk opgenomen. Ook special interest sites, bijvoorbeeld voor jongeren, worden veel langer bekeken. WebAds heeft ook de advertentieposities tegen het licht gehouden en met ingang van 2010 werd afscheid genomen van de Full Banner.

Tjeerd Kooij, Managing Partner WebAds: “Adverteerders verwachten dat hun online reclame uitingen altijd goed gezien worden. Maar er zijn nogal wat factoren van invloed op de zichtbaarheid van een advertentie. Daarover weten we steeds meer. Die kennis gebruiken we om ons eigen netwerk verder te verbeteren, waardoor de contactduur sterk toeneemt. Door de advertentieposities te optimaliseren stijgt de kans dat de uiting daadwerkelijk wordt bekeken. Het levert ook waardevolle informatie op voor adverteerders en mediabureaus. We wisten al dat redactionele pagina’s tot twee keer langer bekeken worden dan bijvoorbeeld pagina’s op een sociale site of een functionele site. Ook special interest sites worden veel langer bekeken. We zien dat niet alleen bij redactionele B2B websites, maar ook binnen het jongerensegment, met titels als Leerlingen.com, Fok.nl, Scholieren.com en TMF.nl. Deze redactionele jongerensites worden per pagina veel langer bekeken dan pagina’s in social networks. Ook pagina’s binnen het lifestyle/gezondheidssegment, zoals Gezondheidsplein en Medicinfo worden veel langer bekeken.”

Het advertentieformaat is van grote invloed op de zichtbaarheid van een online uiting. Rectangle en Leaderboard zijn veelal het langst goed zichtbaar (meer dan 75%). De Skyscraper doet het als formaat het minst goed. Dit formaat is gemiddeld korter in beeld en vaak beperkt of niet zichtbaar op de pagina. WebAds is met ingang van 2010 gestopt met het aanbieden van de zogenaamde Full Banner, met name vanwege de beperkte mogelijkheden en daarmee geringe impact van dit formaat. Tjeerd Kooij: “Wij zien al langere tijd dat de meeste impact wordt bereikt met minder uitingen op een pagina enerzijds en grotere formaten anderzijds. Daarop optimaliseren we voortdurend onze websites en we adviseren adverteerders en bureaus over de campagne inzet met de meeste impact.”

Behalve het type website is ook het tijdstip van de dag van invloed op de tijd dat men een pagina bekijkt. ’s Middags en ’s avonds is de duur 10% langer dan ’s nachts en ’s ochtends. Met name opvallend is dat men in de vroege ochtenduren tussen 6 en 9 uur korter een pagina bezoekt. Dit verschil in de duur van een paginabezoek tussen de dagdelen is bij functionele en redactionele sites groter dan bij sociale sites.

Deze tweede Visibility meting is in Q1 van 2010 over het gehele WebAds netwerk uitgevoerd. Vorig jaar heeft WebAds in dezelfde periode een vergelijkbaar onderzoek ingezet. AdRime heeft data voor de Visibility meting verzameld op basis van ruim 9 miljoen online uitingen.

Verder lezen over Reclame

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die sof...

Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Waar YouTube in de browser en YouTube de app op smartphones al een tijdje het gas erop heeft waar het gaat om reclames, gaat het nu volle kracht vooruit met commerciële uitingen in de televisie-app. Er komen onskipbare...

Video18.05.2023

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Hè bah
Tesla wil reclame gaan maken

Er zijn bedrijven die zelf nauwelijks reclame hoeven te maken om hun producten aan de man, of vrouw, te brengen. Ze genereren uit zichzelf al zoveel aandacht dat betaalde commercials niet nodig zijn. Die strategie is ech...

Automotive17.05.2023

Tesla wil reclame gaan maken

De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meer
​Reclameverbod voor online casino’s

Online casino’s zijn in Nederland sinds 1 oktober 2021 toegestaan indien er een kansspelvergunning is verstrekt door de Kansspelautoriteit. Het legaliseren van de online gokmarkt is gepaard gegaan met enorm veel reclam...

Online12.04.2023

​Reclameverbod voor online casino’s