Online30.09.2009

Whitepaper voor Kwaliteitsbewaking Online uitgevers


whitepaper-voor-kwaliteitsbewaking-onlin.jpg
whitepaper-voor-kwaliteitsbewaking-onlin.jpg

Het bedrijf Improve Digital heeft een white paper (download hier de .pdf) geschreven welke specifiek gericht is op online uitgevers die advertentie netwerken inzetten. Het document “10 Tips om je merk te bewaken” gaat in op gebruik van (meerdere) advertentie netwerken en is samengesteld in samenwerking met een aantal grote uitgevers. Kwaliteitsbewaking is volgens de samenstellers hierdoor complexer. “Naast de controle door de advertentie netwerken kan de uitgever zelf meer invloed uitoefenen dan vaak wordt gedacht”.

Voor zeer ervaren marketeers zal het wellicht gesneden koek zijn maar het buro geeft toch wat handige aanwijzigingen. Door de snelle veranderingen in de online advertising industrie, werken uitgevers vandaag de dag steeds meer met verschillende partners om de display inventory te verkopen.

Met de focus op meetbaarheid, ROI en transparantie zijn advertentie netwerken en exchanges waaronder, Google, Clickdistrict, Microsoft Media Network, een grotere rol gaan spelen. Het gebruik van meerdere van deze partijen op het zelfde moment maakt kwaliteitscontrole niet makkelijk. Naast de activiteiten van de netwerken om aan de kwaliteitseisen van de uitgevers te beantwoorden, kunnen uitgevers ook zelf meer doen aan kwaliteitsbewaking.

·        Het bijhouden van ‘blacklists’ in bijvoorbeeld Google is een dynamisch proces. Het is nooit af en ook anders voor iedere site.
·        Kies voor  lange termijn relaties met netwerken en werk toe naar een optimale samenwerking.
·        Zorg voor een ‘Emergency’ proces met ieder netwerk. Ook s’avonds en in het weekend.
·        Kies netwerken die bij je passen. Er zit veel verschil in werkwijze en kwaliteit tussen de netwerken.
 
Het initiatief voor dit document, volgt op de sterke groei die deze tak van online advertising meemaakt. In Engeland wordt al 44% van de online display budgetten besteedt bij de ad netwerken en exchanges. In de Verenigde Staten is dit percentage, met 65% (bron Jupiter/Forrester), nog eens een stuk hoger. Improve Digital schat dat Nederland zo ongeveer op een derde zit.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.