Online27.11.2008

Ilse komt met segmentatie-tool


ilse-komt-met-segmentatie-tool.jpg
ilse-komt-met-segmentatie-tool.jpg

Ilse media maakte gisteren tijdens de IAB-update op het M3 Marketing congres de samenwerking bekend met de bedrijven Motivaction en WDM, beiden gespecialiseerd in gericht marktonderzoek.

De omschrijving van de samenwerking is er echter een met een hoog “paars” gehalte. Met de samenwerking kunnen adverteerders “de milieus van het door Motivaction ontwikkelde segmentatie-model Mentality vertalen naar online mediabereik en deze combineren met de behavioral targeting methodes op het netwerk van ilse media“.  Waar het vooral op neer komt is dat Ilse Media binnen haar netwerk duidelijk meer meetbare kwaliteit van adverteren wil aanbieden aan haar adverteerders. (Afbeelding: motivaction.nl)

Mentality is een waarden- en leefstijlonderzoek dat een effectieve kijk geeft op doelgroepenindeling en -benadering. Het onderzoek segmenteert op basis van status en waarde doelgroepen in acht verschillende Mentality-milieus: traditionele burgerij, moderne burgerij, gemaksgeoriënteerden, nieuwe conservatieven, opwaarts mobielen, postmaterialisten, postmoderne hedonisten en kosmopolieten.

Ilse media wil met de samenwerking de door de adverteerder geformuleerde doelgroep op basis van Mentality met minimale ruis doorvertalen naar de doelgroepen die haar online netwerk bezoeken. “Wat we vaak zien is dat adverteerders in een vroeg stadium van de strategievorming hun doelgroep formuleren op basis van marktonderzoek“, zegt Jan Willem Sanders, sales developer bij ilse media. “Deze zorgvuldig geformuleerde doelgroep wordt echter in de media-executiefase losgelaten omdat een ‘zuivere’ doorvertaling niet voorhanden is. Vaak grijpt men dan terug op de meest bijpassende traditionele mediadoelgroep, en dat is zonde, want er valt zoveel meer uit te halen. Zeker in combinatie met behavioral informatie.

Ilse media, Motivaction en WDM gaan in de komende maanden gezamenlijk op zoek naar een aantal pilotklanten om de toegevoegde waarde van Mentality in combinatie met behavioral informatie te onderzoeken. Op basis van deze cases zal de samenwerking verder worden ingevuld en uitgebouwd. Aanvullend zullen ilse media en WDM Nederland ook onderzoeken op welke wijze andere postcode-informatie van WDM kan worden toegevoegd aan de profielen van ilse media.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.