Finale Euro2008 goed voor € 300 miljoen

Vorig artikel Volgend artikel
Finale Euro2008 goed voor € 300 miljoen

De finale van UEFA EURO 2008™, die morgen wordt gespeeld, is minimaal € 300 miljoen waard. De elftallen van Duitsland en Spanje spelen niet alleen om de begeerde UEFA EURO 2008™ beker, maar ook voor een bonus voor hun land van meer dan € 90 miljoen bij winst, aldus een nieuw onderzoek van MasterCard, een van de officiële sponsors van het toernooi.

Zowel Duitsland als Spanje zullen op korte en lange termijn profiteren van een economische impuls. Hiervoor zorgen onder andere het prijzengeld, sponsorcontracten, televisierechten, de stijgende verkoop van toegangskaarten en merchandise alsmede het toerisme. Bovendien profiteert het winnende land van een belangrijke opsteker voor het consumentenvertrouwen. Zelfs het verliezende land zal naar verwachting met een slordige € 40 miljoen profiteren van de wedstrijd in het Ernst-Happel-Stadion in Wenen.

Alleen al aan prijzengeld sleept Spanje, wanneer het alle wedstrijden tijdens UEFA EURO 2008™ wint, € 23 miljoen aan prijzengeld in de wacht, terwijl Duitsland € 1 miljoen minder binnenhaalt wanneer het de trofee straks omhooghoudt door punten te laten liggen tegen Kroatië in de groepsfase van het toernooi. Indien Spanje de finale verliest neemt het een totaal aan prijzengeld van € 20 miljoen mee, terwijl Duitsland bij een verlies € 19 miljoen ophaalt. Maar onderzoek van MasterCard voorspelt dat economisch profijt van het spelen van alleen al de finale het winnende land meer dan € 90 miljoen oplevert, terwijl de verliezende finalist meer dan € 40 miljoen binnenhaalt.

Wenen, de stad waarin de finale wordt gespeeld, kan eveneens profiteren van een economische impuls tot wel € 100 miljoen op basis van alleen deze wedstrijd. De winst op korte termijn uit de verkoop van voedsel en drank, merchandise en hotelaccommodaties zal naar verwachting de € 65 miljoen overschrijden. Op lange termijn zal het economische profijt nog worden versterkt door de voorspelde groei van het toerisme naar de schitterende Oostenrijkse hoofdstad. Naar verwachting levert de organisatie van UEFA EURO 2008™ Oostenrijk en Zwitserland een economische bonus van in totaal € 470 miljoen op.

Uit eerder MasterCard-onderzoek was gebleken dat het totale economische effect van UEFA EURO 2008™ meer dan € 1,4 miljard zal bedragen. Het nieuwe MasterCard-onderzoek bouwt hierop voort en legt de nadruk op de groeiende economische betekenis van voetbal voor de supporters, teams, sponsors en de nationale economie.
 

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies