Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl
Vliegen in Economy Class wordt steeds minder prettig; de beenruimte wordt krapper en krapper. Bij prijsvechters is de beenruimte 25 procent ingekrompen om nog meer stoelen in de cabine te kunnen plaatsen. Maar niet alleen de beenruimte slinkt, ook de stoelen zelf worden kleiner, met een zitvlak van soms slechts 43 centimeter. Dat moet stoppen en er moeten officiële grenzen gesteld worden, omdat het gevaarlijk wordt voor sommige passagiers. Want prijzen voor vliegtickets dalen niet evenredig met het comfort; tickets blijven gelijk in prijs en worden duurder, terwijl je aan comfort moet inleveren.
TU Delft heeft alvast voorspeld dat 15 procent van de reizigers straks niet meer in een vliegtuigstoel passen, omdat de stoelen kleiner worden en de mensen dikker worden. Blijkbaar is al wetenschappelijk aangetoond dat heupen gemiddeld ook breder worden. Dat is te lezen in de Telegraaf. Toename van het aantal vliegtuigstoelen moet stoppen en er moet een internationale regelgeving komen die zitruimte en beenruimte in het vliegtuig bepaalt.
Te krappe beenruimte is al jaren een hot item onder iedereen die weleens vliegt en zeker de prijsvechters hebben het zwaar te verduren wanneer de plekken te klein zijn. Natuurlijk wil iedereen het liefst veel comfort en lekker z’n benen kunnen strekken, maar sommige mensen vergeten dan dat ze voor een paar tientjes naar bijvoorbeeld Zuid-Europa vliegen. Dan kun je simpelweg niet verlangen dat je ook nog eens een ruime zitplek met veel comfort hebt; je hebt immers voor de goedkoopste optie gekozen. Want soms is dat nog goedkoper dan wanneer je de trein van Maastricht naar Amsterdam zou nemen. Voor een dubbeltje op de eerste rang; zo werkt het nu eenmaal niet.
Neemt niet weg dat luchtvaartmaatschappijen maar ongestoord meer stoelen in een cabine mogen proppen en dus is het goed als daar regels voor komen, die vooral gebaseerd zijn op cijfers. Zoals het feit waarnaar in de Telegraaf wordt verwezen dat heupen gemiddeld breder worden. En wetenschappelijk onderbouwde info dat de veiligheid van passagiers in het gedrang komt wanneer er nóg een extra rij stoelen geplaatst wordt.
Wij Nederlanders hebben eerlijk gezegd ook een beetje extra pech in vliegtuigen, want we zijn het langste volk ter wereld. In een hoop Aziatische landen – zoals Indonesië – spelen dit soort problemen helemaal niet. Hoogste tijd dus dat modulaire vliegtuigen eraan komen!
Foto header: kasto – Fotolia.
Verder lezen over Reizen
Online30.03.2024
10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie
Nieuws19.03.2024
St. Patrick’s Day in Dublin: zoveel meer dan Guinness
Mobile08.03.2024
Een verre reis? Na een maand stopt je iPhone met app-updates
Van alternatieve appwinkelsLifestyle14.02.2024
5 reizen die echt je horizon verbreden
Online13.02.2024
5 tips om goedkoop een vlucht te boeken
DC Business23.01.2024
De voordelen en nadelen van een creditcard gebruiken
Lifestyle14.01.2024
Wintersporter, vergeet je je tolvignet niet?
Lifestyle20.12.2023
5 tips om je koffer veel slimmer in te pakken
Verder lezen over Vliegtuig
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024
Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft
Oh AIr Canada...Online13.02.2024
5 tips om goedkoop een vlucht te boeken
Technology22.01.2024
Buitenkansje op eBay; een originele straalmotor van een Concorde
Technology15.01.2024
NASA gaat testen met de supersonische en stille X59
Komt er dan toch nog een opvolger voor de ConcordeAutomotive12.01.2024
Xpeng AeroHT onthult vliegende auto met ingebouwde drone
Nieuws09.01.2024