Nieuws10.07.2017

Omdat we zoveel whatsappen moet de postmarkt nodig veranderen


Minister Kamp van Economische Zaken heeft onderzoek laten doen naar de communicatiebehoeftes van consumenten en bedrijven. Daaruit blijkt dat we liever whatsappen dan de telefoon pakken. Dit zijn onze huidige acht favoriete manieren om te communiceren:

  1. WhatsApp
  2. Mobiel bellen
  3. E-mail
  4. Vaste telefoon
  5. Social media
  6. Post
  7. SMS
  8. Skype

Dit lijstje zag er een jaar of zes nog heel anders uit: e-mail stond op plaats een en post stond op plaats vijf. Toen in 2011 aan ondervraagden werd gevraagd wat ze van het versturen van post vonden, was het gemiddelde antwoord dat dat een makkelijke manier van communiceren was. Maar nu in 2017 vinden we dat ‘gedoe’ en whatsappen we liever, bellen mobiel of sturen desnoods een e-mail.

Wordt er nog wel post verstuurd?

Postbodes zie je steeds minder vaak op straat lopen, pakketbezorgers des te meer. Versturen we eigenlijk nog wel post? Ja, maar dat zijn voornamelijk zakelijke poststukken. Van de 2,9 miljard is 2,7 miljard zakelijke post, en ook die markt is fors aan het dalen. Pakketten zitten in de lift: Nederlanders versturen en ontvangen inmiddels op jaarbasis 350 miljoen pakketten (+81 procent ten opzichte van 2011).

En met al deze informatie in het achterhoofd heeft Minister Kamp nu besloten dat de postmarkt in Nederland anders moet. De digitalisering biedt kansen voor economische groei, zolang we daar goed op inspelen.

Om de markt toekomstbestendig te maken moeten er volgens Kamp een aantal dingen gaan veranderen. Het gereguleerde deel van de postmarkt moet worden herzien en bedrijven moeten op zoek naar nieuwe verdienmodellen. Omdat we zoveel whatsappen moeten mogelijk het aantal bezorgdagen omlaag en het postzegeltarief omhoog. Definitieve keuzes maakt hij nog niet, want dat is de taak van zijn opvolger, die langer wegblijft dan gepland.

Een postzegel kost op dit moment 78 eurocent, maar het is een kwestie van tijd voordat we een euro betalen om een kaart te sturen. De meeste consumenten vinden dat veel geld, zeker omdat iedereen weet hoe goedkoop het ooit was.

Op de website van het Ministerie van Economische Zaken kun je de complete Oriëntatie toekomst postmarkt downloaden.

Foto: © germanopoli – Fotolia.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl